Svamp i jorden?
Jag har planterat massor av frön inne i små pappersbehållare (typ äggkartong. Allting har grott men på vissa så blir det ett slags svampangrepp överst på jorden (eller mögel?) Jag har prövat att ha plantorna täckta och vissa otäckta men det är ingen skillnad. Det blir angrepp ändå.
Vad göra?
/Maria
Vad har du använt för jord? Det bästa är ju såjord. Då brukar man inte få med lika mycket bakterier och mögelsporer som kan börja växa i fukten.

Utan tvekan är bästa jorden att så frön i vanlig planteringsjord eller kompostjord som man blandat med sand. Såjord är för dyr och för mager för att vara bra.
Det är svårt att veta vad det är men det har varit mycket solfattigt ett tag och då blir det lätt mögelangrepp. Men det kan också vara alger som växer på jorden. Sedan fröna har såtts och det hela är vattnat ska det stå några timmar innan man täcker frösådden med plastfolie eller liknande. Vattna aldrig på eftermiddagen då blir det onödigt fuktigt under natten och risken för mögel ökar. All vattning ska göras på morgonen eller förmiddagen.
Tack för svar. Jag har använt planteringsjord men som sagt det har varit solfattigt. Dessutom har jag vattnat "lite hur som helst".
Kan man rädda dessa små plantor genom att plantera om dem och skrapa bort möglet? Plantorna ser fina ut.
/Maria

Så länge det håller sig kvar på jorden gör det knappast någon skada. Mycket täta sådder t.x. lobelia kan dock även skada plantorna. Plantorna kan omplantera men vänta åtminston tills det andra riktiga bladet utvecklas. Alltså oftast blad 4 (gräs, liljor mfl. är det tredje bladet då det är bara ett hjärtblad)
Är det sådan planteringsjord man kan köpa 5 50literssäckar för ca 100kr?
Hurdan sand? Bursand är nog lite för smått. Akvariesand kanske!? Diameter?
dolfen