Ettåringar med lång och generös blomning?
Hej,
Våren är ju tidig i år så jag har börjat lite smått med frösådderna. Jag är sugen på odla lite ettåringar som blommar i massor, har ni några tips på några som är tacksamma att odla? Förra året odlade jag bland annat en viola pina colada som jag tyckte var jättesöt,
främsta önskemålet är nu kraftfull och riklig, lång blomning, alla färger kan vara intressanta för jag har luckor lite här och var i trädgården.
Vad är era favoriter? Tacksam för tips!
Stjärnöga, lobelia och petunia är mina favoriter.

I fjol sådde jag - direkt i rabatten - ettåriga lupiner, som blommade länge med fina, sirliga blommor.
En annan favorit är en sorts vallmo, som blommar rikligt och oavbrutet hela sommaren. Tyvärr vet jag inte säkert vilken vallmo det är, för den har självsått sig här, men det är nog någon sorts kornvallmo.
Något som också är säkert och vackert är alla olika dahlior. Det ska visst gå lika fort att få frösådda i blom som dem man har sparat rotknölarna och drivit fram på våren. Har inte själv provat frösådd, eftersom jag har gamla dahlierötter, som jag sparar år från år.
Min absoluta favorit är den höga, mörkbladiga dahlian 'Bishop of Llandaff' på bifogad bild.
Tobaksblommor i olika färger och höjder är också fina sommarblommor. Själv gillar jag de höga vita. Brukar köpa dem som färdiga plantor, för jag är inte så duktig på frösådder.
Trasslade visst till det med mina olika storlekar på bild, så man får scrolla för att se hela texten och lupinbilden här nedanför..JPG)En 

Förra året hade jag ringkrage och sommarrudbeckia tillsammans - kanonsnyggt! Billigt också, köpte BN-fröpåsar i mataffären. Gult, rött, rosa, lite brunt, vitt, orange och såklart det gröna från stjälkarna och bladen. Och rudbeckians mittknapp är nästan kolsvart, vilket ger en kul kontrast. Blommade från juni till november helt utan skötsel. (Okej, jag vattnade när det var som varmast.) Blev förvånande snyggt tillsammans med olika starkt rosa, gula och vita Rosor.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tagetes är väl ett säkert kort. Tror det finns från ca 20-60 cm att välja på. (Undrar om Harlekintagetesen finns att få tag på?)
Kanske peta ner lite krasse!?
dolfen