Mitt ödesträd
Mitt ödesträd går i vila och fäller alla sina blad.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Vad är ett ödesträd ?
/Maria

Jag har en likadan växt. Jag var så glad i våras när den äntligen gick i blom. Jag har drivit den som stickling.

Så vackert. Hur lång tid tog det Anki innan din stickling var mogen för gå i blom?
4, Ursäkta jag såg inte din fråga förrän idag, när jag skulle skriva en ny kommentar om ödesträdet. Det tog en del år innan den blommade, det behövdes att den gick ner i total vila (fällde alla sina blad). Och igår såg jag att den började vakna igen. Den har börjat skjuta nya skott. Hoppas att den blommar på nytt snart.

Den är så fin. Har ingen själv men blir verkligen sugen på att skaffa mig en.
jag letar efter ödesträd men hittar ingen….dom är såå fina.

Ödesträd brukar finnas bland sticklingarna som säljs till våren.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
aha,ja jag får leta till våren då och se om jag hittar nåt..
Mitt ser inte så vackert ut idag, men det verkar som den ändå överlever vintern.
Mervi, Det har den troligen gjort. Och kanske den blommar senare, min överlevde igen.
Blommar din planta nu????
Idag fick jag se att den satt knoppar. Det var av en slump, när vi höll på med att ta bort julprydnaderna. Jag blev så glad. Det är andra året nu som den blommar. när den blommat över ska jag förnya den, den ser lite förvuxen ut nu.
Du har inte kapat det innan den satte knopp?
Nej jag tänkte det, när julsakerna var borta och jag fick plats med blomman i fönstret. men knopparna kom före.
Nu har jag plockat fram plantan, inga knoppar där inte. Men nu har jag klippt bort alla torra långa rankor och väntar med spänning. Inte säkert att den vill blomma men jag hoppas att den överlever.
Ska ta bort lit "torra" delar snart, när den växt på sig lite och jag ser vad som är torrt.
Nu ser jag att den fått nya friska skott, den har nog överlevt i alla fall. Skall sköta om den riktigt noga.
Grattis

Så roligt! Min gamla svärmor hade ett ödesträd invid sin trappspalje. Det fyllde spaljen helt och blommade rikligt. Det stod mitt emot ett söderfönster, så det fick bra med ljus. Däremot blev det väldigt sällan omplanterat.
Skulle också gärna ha ett eget exemplar, men har inte hittat något än.
Jag köpte mitt som stickling på Weibulls Sveaväge i stockholm De brukar ha sticklingar på våren, det är några år sedan nu. jag tänkte beskära det lite längre fram, när det vuxit på sig lite mer med de nya skotten.
Otroligt vackert träd!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Nu har min lilla planta börjat få nya fina skott och när jag kollade idag så är där blomknoppor med. Det var mer än jag vågade önska. Kommer med foto när den blommar.
Mitt har nästan blommat över. synd, förra året varade blommningsperioden längre. men den kom senare och då hade den flera skott. Då är dags att skära ner den lite, för att stimulera fra mer skott.
Lycka till!
Mitt har satt nya knoppar.
Vad kul anki 1!