Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 7035 ggr
Rille_Rizzla
0

Mina Honungsmelon plantor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det började med att jag var väldigt uttråkad hemma pga arbetslöshet. Jag äter mycket frukt så jag började att spara kärnor och grodda mellan blött papper. Dessa 4 frön groddade som sjutton efter bara 2 dagar. Jag planterade om dom i varsin mindre kruka och ställde i fönstret "sol hela dagen". Där har dom stått och jag är där med blomsprutan ett par gånger om dagen. Har vuxit till sig ganska bra tycker jag. Postar 2 bilder som visar rackarna.  Alla 4 har  fått  ett hyffsat  riktigt blad med ett till  precis på gång. Den ena som ser lite ihoptryckt ut har vuxit upp med skalet kvar väldigt länge. Jag petade till slut väldigt försiktigt bort det .Glad   Tips och kommentarer uppskattas !

Rille_Rizzla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en närmare bild på en av dom. Här ser man bladet väldigt bra !

Jag har satt en hel olika fröer.Bla: Chili,Blodapelsin,Physalis,Passionsfrukt och en del örter. Hittils har 85% vuxit. Jag återkommer med andra trådar om detta.

Bjornen
0

Tyvärr ser inte plantorna så särskilt fina ut. De är för svaga och långa i stjälkarna, De har stått för mörkt och blir för svaga i växten. Resultatet kan förbättras om du vänder på plantorna åtminstone varje dag ev. två gånger om dagen. Det är viktigt på gurkväxter att de får starka och kraftiga stjälkar, annars kollapsar plantor eller blir knäckta i rothalsen.

Rille_Rizzla
0

Humm ja jag förstår vad du menar. Är ju ny  på detta så jag tänkte inte på det. dock så känns det som att den "lilla" är bättre byggd än de andra. Ja ja man lär sig för varje gång. Spar dessa för att se hur dom klarar sig. I utbildningssyfte om inte annat. Hoppas att man kananvända alla tips till nästa försök.

Tar gärna emot så mycket tips som möjligt.

Kan man komplettera med Lågenergilampa mulna dagar? Isåfall vad är bra Watt tal ?

pyromanen
0

Känner igen mig!  då jag bodde på studentrum i Köpenhamn i 4 år på 80-talet och saknade trädgård var fönstren fulla med allt från köket: kikärter (ja ja, långa vingliga saker som fått för lite ljus) över avocado, och citron till chili, visst är det kul!  Och även om allt inte blir perfekt vid första försök så är det ju just försök och alltid lär man sig nåt! Och visst kan man komplettera med lampa, vanliga ljusrör funkar, om man sätter på en timer slipper man komma ihåg tända och släcka.  Fönster där det inte finns element direkt under är att föredra.