Kväke?
Har grävt upp en stor bit i mitt stenparti, där det bara växt ogräs. Någon kallade det kväke? Som ett högt gräs med oändliga rötter… och lite annat krafs. Grepen har fått göra grovjobbet och det känns som att jorden enbart består av rötter!!!! Hur göra, ska jag gräva ut all jord och hälla på ny eller vad? Har ni kväke om det nu är namnet och hur gör ni för att hålla det borta. Jag älska gräs, men på gräsmattan:) Jag tänkte plantera massor av olika aklejor, irisar och någon ros. Hurdan jord vill de ha? Tusen frågor på en gång:) Jag veeeeeet… jag är världens tjatigaste men jag är ju bara en nybörjare. Det kommer snart tusen frågor till!

Undrar om det inte är kvickrot som avses. Jo den tar plats och måste bort.
Alla växter vill ha väldränerad jord. Rosor vill ha djup jord dessutom så där är det till att gräva.
Har man inte idealisk jord från början så kan förbättra allt eftersom också. Jag har idag spritt ut 10 säckar champinjonkompost över mina rabatter. Krupit på knäna och pytsat ut så gott det går. Myllar inte ner - det får maskarna göra i sin egen takt. Man får inte förta sig - det ÄR ju kul med trädgård - och ibland blir det som man tänkt och ibland inte. Men det kommer nya somrar och växtsäsonger.
Gissar också på kvickrot…här säger vi äxingen. Inte roligt. Går att få bort men det är en massa jobb om den hunnit sprida sig mkt. Lycka till!
Det är väldigt svårt att få bort allt om det är ett stenparti du gräver i. Jag hade likadant hos mig och då fick jag tipset att täcka över hela området med svart plast och då dog kvickroten till nästa sommar. Men det hjälper ju inte om man ska plantera nu.
Du kan prova med att gräva ur lite och sätta ett lager med dagstidningar på jorden och sedan ren jord ovanpå. Då kan du plantera på en gång.
Ett annat radikalt sätt är att spruta med Round-up, men då kan du inte heller plantera något i år. Och då måste bladen på gräset vara i full växtkraft om giftet ska bita.