Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 4980 ggr
Maria
0

Plantera chilipeppar...

Första sommaren i huset planterade jag olika chilipeppar och det var en solig varm sommar. Fick en jätteskörd.

Förra sommaren planterade jag frön inne som blev rangliga innan det blev varmt nog att sätta ut dem. Sommaren var regnig, kall och blåsig (här i Göteborg) så frukterna hann knappt bli klara innan det blev för kallt.

Jag ska plantera nya chili i år men har (som jag skrivit tidigare) ett uterum numera.

När tycker ni att man kan sätta dessa frön? Ska jag förgro dem inomhus först?

/Maria

pyromanen
0

Jag skulle så dom inomhus i februari och se till att de fick tillräckligt med ljus så de inte blev rangliga.

ikna
0

Jag har redan sått mina chilifrön, inomhus med extra ljus. Det ser ut som om de håller på att gro i dag!

Åsa S
0

Jag sår i mars när det naturliga ljuset är tillräckligt starkt, jag odlar snabba chilisorter så jag får frukt ändå redan i juli-aug.

idipidi
0

#3 Tips på sorter? :)

Bjornen
0

Om paprika eller chili inte hinner mogna utomhus på sommaren kan man ta in plantorna. Jag hade färsk paprika till jul. De ska ju då stå i ett ljust fönster och normal rumstemperatur och om de blir för höga kan de enkelt toppas. En toppning fördröjer visserligen tillväxten.

Maria
0

Va…? Det hade jag ingen aning om. Tänk att man lär sig något nytt varje dag.

Mina stackars paprikor stod ute i höstblåsten. Jag trodde att de skulle vissna ner om man tog in dem.

Jag är också nyfiken på vilka dina "snabba" sorter är. Vad de heter alltså?

/Maria

Åsa S
0

Albansk chili (svår att få tag på, jag fick provfrö av Runåbergs så det kan hända att den sorten kommer in i katalogen såsmåningom, detta är den snabbaste sorten jag provat. Det är en ganska mild chili, detta är en storvuxen chili = hink el stor kruka)

Sarit Gat ganska kompaktväxande sort passar bra i kruka med gula ganska starka frukter som pekar uppåt.

Aji blanco cristal, ganska storvuxen sort med medelstarka goda frukter.

FerretCrow
0

åh tack för alla tips i denna tråd =)

BiGavia
0

Jag har sått chili och de har kommit upp, jag har ett miniväxthus inne 120 cm x60cm. Jag förmodar att jag kan ta frön senare av de sorter jag har köpt.!?

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

FerretCrow
0

ja jag har oxå en massa chili jag funderar på att så imorgon i drivväxthus som jag köppt men ska dessa frön ligg på eller under jord och isfal hur mycket under jord?

Bjornen
0

Om det är F1 eller möjligen F2 hybrider blir inte resultatet det samma om man sår egen skördade frön. Det är planerade korsningar och nästa generation är något annat. Men om det är vanliga sorter blir det samma resultat av eget skördade frön. Sådjup 3-5 gånger fröets diameter.

Rille_Rizzla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan som ny här så tycker jag att det är väldigt intressant att läsa allt som skrivs här.

Har varit arbetslös ett bra tag nu så jag började att stoppa ner fröer från det mesta jag kom över  i jord bara för att fördriva tiden.

Har nu fastnat rejält för detta Skrattande   Nu till min fråga.

Det är så att jag satte en hel del chiliförn i jord på en tallrik bara som nu har växt till sig ganska bra runt 2 cm. Nu har jag planterat om dessa i såna små torvkrukor. på sista tiden har vissa av plantorna börjat rulla ihop sig. Ser ut som dom gör sig redo för att gå i graven.

Har jag gjort något fel. För mycket vatten/för lite?  Jag har alla min plantor under 2 svaga lågenergilampor på köksbordet.

Nu har jag även varit och köpt mig ett minidrivhus som jag har stoppat in dom i. 

Hittils har alla växt på bra men som sagt nu är jag lite orolig för min små älsklingar som jag har vårdat så ömt.

Skickar med en dålig bild.Min riktiga kameraär tivärr MIA.

Tackar på förhand.

Bjornen
0

Du har planterat om plantorna för tidigt. Normalt bör man plantera om frösådder sedan de har fått minst 2 riktiga blad. De två bladen som syns på bilden är hjärtbladen som egentligen tar sin näring ur fröet. Först när riktiga blad utvecklas tar de näringen från jorden och sina färska rötter.

Rille_Rizzla
0

Aj då. Nackdelenmed att man är hemma så ycket och kan titta till sina plantor.Man blir ivrig.

Kändes bara som att det var så tunn jord på tallriken att det borde ha varit bättre för dom i en kruka. Stod på fröpåsen att dom skulle planteras om när dom var hanterbara. Dock så käner jag nog själv att jag planterade ner dom alldeles för djup. Men men är ju nybörjare så man lär sig av sina misstag. Hoppas att dom återhämtar sig. Annars får det bli en ny omgång senare.

Får väl hoppas på alla andra fröerna.

Physalisen och honungsmelon växer så det knakar.

Tack för svar.

Bjornen
0

Om du ska plantera om meloner får du vara mycket försiktig. Gurkväxterna har mycket känsliga rothalsar och låt de stå mycket ljust så att de blir tillräckligt kraftiga vid utplanteringen. Det känns som det är i tidigaste laget med sådd av melon.

Rille_Rizzla
0

#15 Jag kan ju säga att när jag planterade alla mina frön och kärnor så var det helt utan tanke på när/var och hur det kanske borde göras utan det var bara av ren nyfikenhet. Melonkärnorna la jag bara mellan 2blöta pappersark på en tallrik med plast över. 2 dagar senare så hade dom grott utav bara sjutton. sen ner i krukor och upp i fönstret. där har domstått sen dess.

Jag tackar så hemskt mycket för alla tips utav er som vet lite mer om detta. Förhoppningsvis så kommer jag att kunna sköta resten av mina planteringar lite mer enligt spelets regler.

Har planer på en hel del kryddörter till sommaren. Har en inglasad balkong som blir som ett riktigt växthus under sommaren.

Men mer om detta i en mer passande tråd !