Örter
vad har ni för olika tips då man sår örter?
texempel dill, timjan och koriander?
har dessa fröer hemma nu och vill gärna så dom redan nu så man får lite fart på dom=)
mvh erika

Timjan kan sås inomhus nu eftersom den växer ganska långsamt.
Dill bör inte sås annat än på friland och för dig i månadsskiftet maj/juni eller början på juni. Dill kan sås i omgångar om man vill odla dem som bladväxt. För att få dillkronor bör de sås så tidigt som möjligt, men det får inte bli 2-3 grader kallt när plantor har kommit upp för då fryser de bort. Inomhus sådd av dill brukar nästan alltid misslyckas då det blir för varmt och dillen är känslig för olika sjukdomar.
Koriander sås lämpligen direkt på friland eller alternativt gles i krukor omkring en månad före utplantering. Vid gles sådd i kruka kan de planteras ut utan omskolning. Koriander är lite svår att sätta som oskolade plantor. Koriander bör hinna gå i frö vid tidig sådd på friland även för dig. Koriander tål frost bra.

friland?

Friland = direkt i rabatt eller trädgårdsland.

tack tack=)
Tack Björn för tips om timjansådd, sår i helgen.
Betr dill så har jag alltid misslyckats på friland, även tidigare i zon 3. Nu sår jag i kallväxthuset och får jättefin dill både till kronor och vanlig skörd. Persilja har jag också några stånd i växthuset, vilket ger möjlighet till färsk skörd större delen av vintern.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

#5 kallväxthus?

kallväxthus =växthus utan värme, bara solen.

#7 ja men har man det inne då eller ute? för jag tycker att ett växthys ute på vinter är ju super kallt

Mina kKallhus använder jag från april till oktober och däremellan står det tomt.

#9 så i april kan jag börja så min dill i växthuset? för vi har ett växt hus som har plast istället för glas så det blir inte super varmt där? förlåt för alla dumma frågor =(

Plast eller glas är ingen större skillnad. Om det är korrugerad plast brukar det bli varmare än i ett glashus men värmen går också fort ur.
För sådd direkt i jorden kan man behöva vänta kanske rentutav till början av maj hos dig. Tjälen går ju ganska djupt i ett växthus där det inte finns någon isolerande snö. I år har ju klimatet varit lite knepigt. Men du har troligen haft lite mera vinterlikt med lite växlande temperaturer, vilket ofta innebär att tjälen går djupare ner. Det är viktigt att jorden är ordentligt varm vid sådden. Dill tål något litet frost men inte mycket (max -2 grader) Alternativt kan man så i krukor och då kan man börja så tidigare om man lägger något isolering mellan krukorna och den kalla jorden (t.ex. tidningar).

#11 tack för beskrivningen. men vi har texempel ett färråd med ett fänster med bra ljus och där inne är det bara 16 max 18 gradera där borde man ju kunna för så dillen utmärkt?