Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 8776 ggr
Sussi
9

Varför dör mina clematisar?

Två av mina clematisar har dött, bara vissnat ihop!

De var båda nyinköpta och har varit planterade i ca en månad, nu håller även den tredje clematisen som varit ett år i jorden att dö!

Kan det vara hettan? Jag har vattnat mycket nu när det varit varmt men knappast kan jag väl ha vattnat för mycket?

Roten är täckta så det kan inte bero på det heller.

Inte roligt när man ser hur de vissnar bort, de är av sorten 'The president' och 'Nelly moser'

Vad kan det bero på?

Christina
0

Nej det är inte roligt. Tycker du ska reklamera de två som köptes för en månad sedan. De kan ha varit bärare av den 'vissnesjuka' som drabbar många clematis.

Trösten är dock att 90% av alla clematis kommer tillbaka. man  Jag hade själv två stycken som jag gått och sörjt, men som nu efter år bara dyker upp igen. Nästan lite förargligt för jag hade planterat en ny bredvid och de två passar inte ihop.

Och - du har inte gjort något fel. Du har vattnat och du har skyddat roten mot direkt solljus. Det som vissnat ska du i alla fall klippa bort och slänga. Inte på komposten om de nu är bärare av vissnesjukan, utan i soppåsen.

Kratern
0

#1 Om man fått denna vissnesjuka på sina clematis, kan man då ändå låta plantan stå kvar i jorden bredvid en annan clematis?

Mina vissnar också, sen kommer dom tillbaka direkt. Finns det något "bot" mot sjukdomen?

Bör kanske tilläggas att både de som jag köpt från Baltikum och de jag köpt från Plantagen vissnat.

Christina
0

Ja de kan stå kvar. I aa fall har jag låtit mina göra det och t o m planterat nya bredvid. Och de kommer tillbaka nästa år eller redan samma.

Kratern
0

#3 Vet du varför de gör så, vissnar menar jag?

Diana61
0

Sussi, Hur djupt har du planterat dom? Se gärna till att "kruknivån" (när den stod i krukan) kommer ner minst 10 cm under marken, gärna lite djupare. Och strö som sagt sand eller grus runt stammen och jag gör även så att jag planterar låga växter runt om för att extra kyla roten. Har lyckats för mig sedan jag hade min vissnesjuka första året på landet.

Om den har dött nerr så klipp bort allt det döda tills du kommer fram litt friskt grenverk och klipp lite till om du kan. Så att du eventuellt får bort alla spår av sjukan i den döda delen som eventuellt kryper ner mot det friska. Den kommer att komma tillbaka samma år för det gjorde min. Visserligen med en dålig blommning, men året efter var den magefik!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

En sak till Sussi, Ge den gärna lite benmjöl att mumsa på Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

#4 Vissnesjuka är en svampsjukdom och som Diana säger i #5 så kan det motverkas genom att man planterar sin clematis lite extra djupt. Följ anvisningarna i #5 även i övrigt.

Sussi
0

#1 Låter lite som vissnesjukan faktiskt, ena dagen mådde clematisen så bra och andra hade den vissnat rejält.

#5 Ganska djupt nog, grävde bort all sandjord och fyllde på med ny mylla. Kanske en 5cm under krukan.

Måste omedelbart gå och klippa bort lite till då, snålade lite och lämnade kvar en stump i hopp om att det skulle komma nya  skott.

Christina
0

#8 Håller tummarna - måtte det nu gå bra.

Sussi
0

Nu är min tredje clematis på väg att dö! Den står brevid den som vissnade bort och som jag klippte ner.

Kan det smitta?

Diana61
0

Sussi, Jag tror att den smittar om de står nära varandra för mina nere på landet stod nära. Jag hade tre stycken satta i en triangel och alla fick det. De övriga som stod flera meter ifrån fick inget.

Lika bra att klippa ner alla och börja om.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4