Mer om bladlöss
_"Obefruktade honor föder kopior av sig själva; kopior vilka dessutom redan är havande med redan havande…"
_
Sitter och läser om bladlöss. Aldrig har jag sett så många som denna försommar. Om du vill lära känna dina objudna gäster närmare så är det här en bra sajt.
Ett utdrag ur texten:
_"Bladlössen
är mjukhudade och små och runt omkring kryllar det av hungriga småkryp… Det gäller alltså att se till att vara många och där är bladlössen duktiga.
Vår och sommar handlar fortplantningen om idel jungfrufödslar, jungfrufödslar en masse. Obefruktade honor föder kopior av sig själva; kopior vilka dessutom redan är havande med redan havande…
En typisk bladlushona kan föda ca 50 ungar - ibland flera om dagen - under sin livstid och efter, i många fall, bara någon veckas larvtillvaro ömsas den sista larvhuden och de nya honorna är redo att sätta nya kopior till världen …
_1
50
2500
125 000
6 250 000
312 500 000
!?!? "
Hjääääääälp! Kommer att drömma mardrömmar!

Vi har dom på våra schersminer å dom brukar alltid kalas där men nu tänkte jag exprimentera lite så jag tog 40 gram gelantin per liter varmt vatten å sprutade så får se hur dom mår imorgon obs jag vet inte vad som händer med 40 gram per liter vatten de jag använt tidigare på spinn är 20 gram å kladdas dom fast .
Här en bild på dom små liven :-)våra är svarta bladlöss eller dom kanske heter något annat ?
mvh/bjorsa

Hoppas du blir av med dem. Jag har gått runt och dragit med fingrarna omväxlande med att spola med vattenslangen. Men har man 241 rosbuskar som jag och varje buske har ett trettiotal knoppar - minst - så blir jag nog lite på efterkälken.
Jag kallar både svarta och gröna för bladlöss. Men antagligen hittar vi korrekta beteckningen på den eminenta sajten om insekter. Någon gång ska jag försöka lära mig namnen. Kanske gillar man dem bättre om man lär känna dem? Jag märker i alla fall att jag använder en hel del tid till att granska dina förstoringar av dem. Jag har de svarta på fingerborgsblommorna.

241 ST du är med andra ord rosoman :-)Dags att kanske spruta lite gift ?eller skrämma dom med stryk om dom inte lämnar plantorna bums fast insekter fattar ju så dåligt :-)
Undrar om de går att med kompressorn blåsa bort dom utan att skada plantan ,på våran schersminen borde man kunna testa i alla fall den ser så anskrämlig ut ändå skall testa imorgon å se om de funkar eller om alla blad blåser av :-)
mvh/bjorsa

Jag hotar och skäller - och faktiskt sprutar jag lite Baychem-pyretrin ibland. Men är antagligen för försiktig. Och ids inte krypa kring och 'noggrant spruta undersidan på varje blad' - 8-5 i veckorna har jag ett jobb att sköta….

Nyckelpigerna kommer väl strax till undsättning kan man hoppas på.
De e knepigt med dom rackarna å speciellt när dom sitter dumt till å man missar dom när man sprutar undra om de inte finns giftpinnar för utomhusbuskar vi köpte sådan för våra krukväxter som hade trips å dom försvannt å man slapp spruta, provado insektspinnar heter dom gjorda av bayer dom innehåller gödsel oxå men dom är ju för krukväxter men bayer borde gjort några för utomhusbruk oxå .
mvh/bjorsa

Nyckelpigor ser jag sällan hos mig - tyvärr. Men fåglarna har fest. Särskilt som häggen återigen är inspunnen med hängsäckar fulla med larver.

så här ser de ut nu efter de att jag sprutade med gelatin fast jag vet ju inte hur schersminen tycker om de hela får väl dusha den om nån dag vet heller inte om den kan få några andra skador av 40 g gelatin per liter vatten dessutom så måste man ju träffa dom med gelatinklistret för att dom skall klibbas ihop
Bilderna blev inte dom bästa men man ser ju att dom klistrat ihop
mvh/bjorsa

Då kvävs dom alltså? Ser effektivt ut.

Jo kvävning borde de bli men såklart alla stryker ju inte med å dessutom tar de säkert bara på vuxna för eventuella ägg kanske klarar att ta syret från där den är fäst i bladet fast dom borde oxå få de svårt .
De går ju en hel del gelantin oxå för att få effekt 40 gram/litern så skall man spruta mkt så bör man nog köpa direkt från tillverkaren jag köpte för länge sedan gelatin på kiloförpackning från en tillverkare på ekerö kommer dock inte ihåg vad dom heter nu men skall fundera ett tag.
mvh/bjorsa

uppföljning till#3 kompressor att blåsa luft så att flyger av funkat inte bättre med vattenslang då men om man inte testar får man inget veta :-)
mvh/bjorsa

Jag har fått bladlöss på nya oranieträdet. När jag sprutade upptäckte jag massor av tvestjärtar på bladen. Vänner eller fiender?

Jag svarar mig själv. Har ni googlat runt och upptäckt att de faktiskt är vänner. Tvestjärtar äter det mesta och tycker om bladlöss. De som bor i mitt äppelträd tog inte illa upp av såpvatten så de får väl bo kvar. Dotterns kommentar när jag tjoade att tvestjärtar tycker om bladlöss var: Vi har väl inga bladlöss i brevlådan!

Hoppsan - googlade runt jag också och trodde jag skulle komma före dig med detta bra svar.
Visst är tvestjärtar bra. Skulle kanske ha en odling? Du kanske t o m kan sälja?