Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3275 ggr
Illan
2006-08-28 23:57
0

Solrosor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att trädgårdsälskare kippar efter andan och skakar på huvudet när jag säger att jag låter mina solrosor stå. Men jag älskar dem. De har frösått sig och det är enkelt att dra upp de oönskade exemplaren. Några har jag låtit stå. De är ca 150 cm höga och förgrenade. Varje gren blommar ymnigt. Vi har haft solrosor hela sommaren och jag blir glad av att se dem. Nu låter jag dem stå och torka - för det blir fågelmat sen. Förutom de fröer jag sparar till nästa år förstås *ler*

Solrosorna attraherar humlor, fjärilar och talgoxar! Och en dag hade en och samma blomma två besökare. Visst är de fina?

Christina
2006-08-29 09:43
0

Visst ska man ha solrosor! De flesta av mina har frösåtts genom att fåglarna tappat frön frön vintermatningen Och jag spar också de nya fröställningarna för att mata dem igen till vintern.

Härlig bild!!

lindo80
2008-03-11 13:07
0

Hej Fundersamhmm har en fråga.Om man har haft solrosor i en kruka,kan man liksom plantera om den? Kan inte så mycket om sånt här. Jag ha haft den på balkong innan,men nu ha mna skaffat hus,så nu vill jag ha dom i trädgården.Glad

Ledin
2008-03-12 22:30
0

som du ser är detta inlägget rätt så gammalt :) men du kan lätt så solrosfrön den bästa tiden är redan nu då fåglar tappar lr gömmer frön men dom får vara i fred så gros dom bra. Varför det e bra tid nu är för att do mska blomma färdigt å få bli bra fågelmat sen. Men har du haft dom i kruka är det lätt att stätta ut dom bara gräva och sätta ner dom. Men allså vill du ha solroser ute så tänk på att stötta dom sen då dom blir rätt så långa, jag tycker dom är så fina. Ska själv sätta ner lite frön då måt ett fult uthus ¨å liva upp den lite :)

Bjornen
2008-03-13 08:41
0

Så inte solrosor inne nu. De blir meterhöga innan de kan planteras ut och då ramlar de omkull på en gång. Så ungefär en månad före utplantering. Utomhus eller i kallhus kan sådd ske lite tidigare, då det är ljusare och svalare än inomhus.