Lingon och blåbär
Jag har lingon och blåbär planterad i var sin plastkruka. Lingonet heter Koralle och blåbärsbusken Emil. Kan jag låta dem vara kvar i krukorna i vinter?

Jag skulle försöka om det var mina växter. Men krukorna bör vara så pass stora att rötterna inte torkar bort när de fryser.
Tack. Jag provar.

Gräv ner krukorna i jorden istället då överlever de bra. Både blåbär och lingon är känsliga för urtorkning och de torkar nog bort om de får stå kvar i krukorna under vintern.

Jovisst är det allra bäst i jorden. Men om krukorna är rejält tilltagna så kan det nog gå. Du får berätta om du lyckats få dem att överleva.

Tråkigt att odla lingon och bläbär varför odlar du det?. Är väl ingen ide att fylla trägården med massa fula risiga saker när man kan plocka bläbär och lingon gratis i skogen eller????.

Beror ju litet på hur nära man har till skogen……;)

hej jag har köbt en blåbärsplanta från netto undra om man måste ha 1 eller 2 planter??????????????

Vad jag förstår är det väl amerikanska blåbär. En sort "Northblue" är självfertil och ger skörd även som ensam buske. Övriga sorter behöver/kräver en kompanjon av annan sort. Men även Northblue får högre skörd med en kompis. När det gäller sorter av Angustifolia-gruppen (bl.a. sorterna Emil, Putte och Northblue) kan skörd ske även från en ensam buske, men blir bättre med flera sorter. Sorter av arten Vaccinium corybosum (bl.a. sorterna Oskar och Goldtraube) är självsterila och ger inga bär från en ensam buske. Det är viktigt att det är olika sorter. Det är viktigt att det är någon tidig sort. De flsta sorter är härdiga till åtminstone zon 4, men sena sorter hinner inte alla somrar ge mogna bär.
Tyvärr är lågprisbutikernas märkning oftast mycket dålig och kanske inte ens har sortnamnen angivna. Då ska du begära att de anger detta. Därutöver är felmärkning mycket vanligare än i fackhandeln om än att det även där är mycket felmärkt.

ok tacker så mycket,ja där finns jo inte så mycket skrivet på parketen men som dom säger "du får vad du betaler för"