Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 9069 ggr
Bruzapetra
0

Anlägga rabatt

Hej alla trädgårdsdiggare:)

Har nu funderat på att helt gräva ur mina gamla rabatter för att få det så som jag vill. Men hur ska man planera? Hur tänker ni när ni platerar? Man vill ju ha blommor hela sommaren! Jag är så väldigt förtjust i din välskötta rabatt, eller vad det nu kallas, Christina som är vid ditt sommarställe! Det ser helt underbart ut! Jag vill ha en massa vackra blomster, gärna Rosor, aklejor liljor, irisar, blåklockor o,dyl. Jag har rabatter på ca 25 löpmeter och ett stort stenparti på ca 45 kvm.:) Jag behöver inte ta allt på en gångFlört Snälla ge mig lite tips o råd, blanar man hur som eller delar upp det lite med störra mängder av en sort för att inte få för rörigt? Vad har du i din Christina?

Christina
0

Nja - nu satte jag mig och tittade igenom din trädgård igen. Du har redan så många fina plantor som verkar trivas. Tycker inte du ska ta bort dem.

Mina rabatter är inte särskilt välskötta. Kanske har jag tagit bilder just när de ser som bäst ut helt enkelt. Jag fyller dem med lökar på hösten och har rätt mycket små rosbuskar i framkant. Se t ex Lavender Dream, som jag skriver om som dagens ros idag. Och så sätter jag högre rosor baktill.

Sedan har jag petat ner perenner mellan rosorna och dessutom ettåriga fröplantor för att fylla ut. Det blir alltid för trångt fram på sommaren, så då rycker jag upp perenner och gräver ner dem någon annanstans. Och då står jag snart med en rabatt till!

Så vad blir rådet: det mest lättskötta jag kan tänka mig är lökar och Rosor och tåliga perenner. Vad har du för älsklingsfärger?

Bruzapetra
0

Jag tycker om vitt, rosa, blått, lila o röda Rosor förstås! På bladverk vill jag gärna ha ljust lysande grönt som liksom lyser upp i solen. Finns det Rosor som blir låga?! Lavender dream, hur hög blir den? Har man den som kant blomma då? Kanske är det bättre att jag tar bort lite bara mellan de blommor som jag tycker bäst om och sätter lite emellan! Tack för att du tar dig tid och svarar så bra på alla frågor här! Detta har blivit min stora inspirationskälla:)

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lavender Dream blir sådär en halvmeter hög. Alla Cover-rosor också. Titta på utbudet av färger på Rosenposten - skriv 'cover' i rutan för 'rosensögning'.

En riktigt låg kant kan du få av t ex timjan. SJälv har jag citrontimjan som kantväxt i en rabatt-lysande gulgrön. Se bilden.

Det finns timjan i andra färger. Överhuvudtaget är kryddväxter  trevliga att kanta rabatter med och dessutom är de bra att ha nära huset för att norpa några blad till matlagningen.

Marie A
0

Berätta lite mer om jordtyp,väderstreck mm

Om jorden är fuktighetsbevarande el. inte spelar stor roll vid planering,därefter ljuset.

Så tänker ja!

Bruzapetra
0

Usch, pinsamt men jag har ingen aning om jord typ. Den känns ganska "jordig om man säger så" :) inte så mycket sand tror jagGenerad

Det stora stenpartiet finns syd och de flesta rabatterna med för den delen. Ganska mycket sol med andra ord.Det finns lite bilder på trädgården på länken Kristina lagt in ovan.

Bruzapetra
0

Jag önskar någon duktig människa här på forumet kunde komma hem till mig och hjälpa mig med lite planering!!!! Har någon här tagit hem lite proffs hjälp för en liten knuff i rätt riktning? Hur går man tillväga då? Är en trädgårdsmästare eller trädgårdsarkitekt bäst eller vad tycker ni?

Marie A
0

Hej igen!

En "jordig" jord låter toppen,kan ju inte börja bättre.

Har du bra kontakt med grannarna?Att studera deras trädgårdar ger en bra vägledning om vilka växter som trivs och hur de planterats.

Har du tur så finner du rosor (de gillar lerhaltig jord )men det finns undantag det vet jag bestämt.

Stjärnflocka, näva,kantnepeta, salvia,akleja,höstflox, aster, malva,löjtnadshjärta,klocka är några förslag på lättodlade perenner som jag tycker är  måsteblommor.Finns alla i en mängd olika färger o varianter.

Låt höjden,färgen o blomningsperioden avgöra placeringen.

Odla jorden, dvs tillför kompost,gödning mm.

VATTNA!

Vårlökar föstås i massor!

Lycka till

Bruzapetra
0

Tusen tack för de bra råden!! Marie, det lät som en fin lista där. Jag känner igen de flesta och tycker de är jättefina!!!!