Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 6389 ggr
Gentle
2007-07-09 00:13
0

Rododendron

Har en buske som redan fanns i trädgården när vi flyttade hitt till huset för 6 år sedan, nu till min fråga ,den har inte växt nått nämnvärt på dem här åren och jag undrara om jag bör gräva ner lite gödning till den eller växer dem väldigt lånsamt ?Nån som kan ge mig nått litet tipps.

Christina
2007-07-09 01:30
0

Hur ser den ut i övrigt? Blommar den bra och har friska blad?

Gödning - finns specialsort som passar rhododendron - ska ges på våren.

Lillianna
2007-07-09 12:11
0

Rododenron har ytliga rötter som växer rätt kompakt så lägg tex lite kompost uppepå runtom stammen. är den fullvuxen plantan kanske den inte vill växa så mycket mer utan bara blomma.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Gentle
2007-07-10 13:49
0

#1 ja den blommar bra varje år och vad jag kan se så är det friska blad.Den växer intill ett stort körsbärsträd kan det vara orsaken att den inte växer så mycket ?(den står ca tre meter från trädet) Jag vet inte om den är färdigvuxen men den är bara ca 1,5 meter hög blir dem inte större ? har ju sett exemplar som är betydligt större men det kanske beror på vad det är för sort och vilka växtförhålandena är ?

Åsa S
2007-07-10 16:53
0

Det finns många olika Rhododendronsorter en del av de minsta blir bara runt 50cm höga och andra sorter kan bli uppåt 4m så det kan ju tänkas att din är en av de sorter som bara blir runt 1,5m.

JanLindgren
2007-12-10 20:15
0

Hej!

Lägg på ett lager löv på rötterna nu på hösten eller ge den ca fem centimeter okalkad torv i vår. Du kan gödsla den med blåkorn eller något liknande. Använd inte kompost, naturgödsel eller gräsklipp.  Den minsta rhododendronen jag har blir ca fem centimeter hög. En rhododendron växer hela livet så din planta kommer att bli mycket större. Om 400 år är den nog riktigt imponerande.

MVH

Jan Lindgren

Bjornen
2007-12-10 21:52
0

Jag vill avråda att gödsla rododendron med Blå korn eftersom det är så starkt och det är mycket lätt att överdosera. Bästa gödselmedlet till rododendron är granbarr som eventuellt kombineras med naturgödsel.

Tilda-T
2007-12-10 22:36
0

Jag har lite funderingar runt R. Nu när jag har fått en ordentlig tomt att odla på så skulle jag verkligen vilja ha en ordentlig R-plantering. På en del av tomten är det naturtomt med stora uppvuxna tallar och lågt lingonris samt ljung under om jag har förstått rätt så ska detta ungefär motsvara R:s normala växtplats vilt. Hur ska man bete sig om man vill plantera in R i den naturliga växtligheten , är det bara att bereda en grop och plantera och hoppas på det bästa?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
2007-12-11 07:39
0

Det verkar vara ganska lämplig mark för rododendron under förutsättning att det inte blir för soligt under vårvintern. Rododendron vill ha mycket porös jord och man brukar säga att man ska kunna sticka ner hela armen i jorden. Använd okalkad torv som blandas med kompostjord, bark och/eller naturgödsel. Komposten kan gärna vara bara halvfärdig som ger en porösare struktur. Särskild rododendronjord onormalt dyr och okalkad torv är 2-5 ggr billigare.

Tilda-T
2007-12-11 11:07
0

Då tror jag att det ska funka bra med den platsen som jag tänkt mej  för den är solskyddad av granar längre fram på tomten

[Mariann]
2007-12-11 14:45
0

Får jag sticka ut hakan BLÅ KORN UTARMAR JORDEN! vart tog miljövänligheten vägen….

Bjornen
2007-12-11 17:12
0

All konstgödsel dödar många olika nyttiga mikroorganismer och särskilt de kvävefixerande bakterierna.

JanLindgren
2007-12-11 17:40
1

Hej!

Det är synd att religiösa fördomar om konstgödsel ska finnas i en site om trädgård. Naturligtvis utarmas inte jorden av konstgödsel och rhododendron har inte kvävefixerande bakterier. Jag har gödslat  mina surjordsväxter med konstgödsel i alla år vilket de flesta odlare gör. Jag har också provat med naturgödsel eftersom jag har egen. Naturgödsel ger absolut ingen förbättring  jämfört med konstgödsel. Det är faktiskt lättare att dosera konstgödsel än naturgödsel eftersom man vet vad det innehåller. Naturligtvis ska de som gillar naturgödsel fortsätta med det men hävda inte att det är bättre utan att visa några bevis för det.

MVH

Jan LIndgren

Bjornen
2007-12-12 08:33
0

Kvävefixerande bakterier finns inte bara på ärtväxternas rötter samt al och några andra arter från Australien. Kvävefixerande bakterier finns i jorden och kan också finnas på bladen av vissa växter. Det är dessa kvävefixerande bakterier som lätt dödas av lättlösligt kväve. De kvävefixerande bakterierna som finns i symbios med rötterna tål mera lättlösligt kväve, men leder till att dessa bakterier blir passivare. Många andra biologiska processer och organismer påverkas av lättlösligt kväve och överlag minskar den naturliga biologiska aktiviteten. Lättlösligt kväve finns i första hand i de flesta konstgödselmedel, men också i färsk naturgödsel. Ändock är färsk naturgödsel bättre än konstgödsel eftersom det förutom näringsämnen finns också olika humusämnen. Vid användning av konstgödsel finns en del näringsämnen, men oftast är det inte helt allsidigt och det kan lätt uppstå brist på särskilt vissa mikroämnen. Långsiktig användning av konstgödsel innebär en utarmning av jorden främst genom lägre biologisk aktivitet. När det gäller rododendron är det risk för brist av magnesium (viktigaste beståndsdelen i klorofyllet och motsvarar järn hos människan), särskilt om det är högt pH-värde. Kalken blockerar magnesiumupptaget hos nästan alla rododendron-arter/sorter. Endast en art vill ha kalkrik jord (Rhododendron hirsutum) som växer på kalkrik jord i Karpaterna, som dock är mycket ovanlig i handeln och jag fick verkligen ha tålamod och anstränga mig mycket för att få tag i den som ren art (korsningarna vill ha lågt pH-värde).

JanLindgren
2007-12-12 10:31
0

Hej!

Jag använder naturligtvis konstgödsel som innehåller spårelement  så det blir inte någon brist på mikroämnen. Alla erkänt skickliga rhododendronodlare använder konstgödsel.Det påverkar inte den biologiska aktiviteten i torv på något negativt vis. Hachmann  som är en av europas bästa plantskolor rekommenderar 170-200gram konstgödsel till en planta som är 150cm hög och bred. Rhododendron behöver kalk så bor man i ett kalkfattigt område så kan det behöva tillsättas.Var försiktig med kompost eftersom den ofta innehåller klorider vilket rhododendron liksom många andra växter inte gillar. Jag har tagit fram många tusen rhododendronplantor från sticklingar och har odlat samtliga i torv och konstgödsel. Detsamma gäller alla andra surjordsväxter som jag förökat. Gentiana sino-ornatahybrider trivs exempelvis utmärkt med konsgödsel.

De flesta jordlevande kvävefixerande bakterier lever i symbios med växter inte nödvändigtvis fabaceae dock inte rhododendron. Cyanobakterier som också fixerar kväve lever huvudsakligen i vatten.

R. hirsutum brukar inte vara svår att få tag i. Både Hachmann och Cox har den oftast. Albaformen kan ibland vara lite svårare att hitta.

MVH

Jan Lindgren

Bjornen
2007-12-13 08:42
0

Oavsett hur innehållsrika konstgödselmedel än är så saknas alltid några. I odling är det klart mycket enklare att använda konstgödsel då kväveinnehållet är stabilt och varierar inte som naturgödsel gör. Även olika yttre förhållanden gör att naturgödsel varierar i upptagningsförmågan. Men den biologiska aktiviteten minskar även i sur jord. I sur jord är den biologiska aktiviteten normalt mycket lägre och många naturliga organismer trivs inte så bra i pH-värden omkring 5-6 och ju lägre pH-värde desto sämre. Om man någonstans ska använda konstgödsel så gör det minst skada på surjordsväxter. Men jag som odlar med naturen låter bli även där.

Om rododendron odlas i ren okalkad torv som säljs blir pH-värdet onödigt lågt och det uppstår bl.a. kalkbrist. Men uppblandat med den vanliga jorden brukar pH-värdet bli lämpligt. Dock krävs omfattande byte av jord i områden med kalkrik berggrund. Normalt bör man vara försiktig med kalkning av gräsmattor i närheten av rododendron eftersom det lätt kan bli för bli för högt pH-värde när kalken följer med snösmältningen mot rododendronplantorna. Kalkning av gräsmattor görs ofta med stora mängder av kalk och det skadar inte gräset men rododendron kan drabbas av magnesiumbrist. Genom minskat nedfall av svavel börjar vissa marker att få svavelbrist och en kalkgiva förbättrar inte en ev. svavelbrist. 

Många rodododendron som säljs som Rhododendron hirsutum är ofta hybrider eller där man inte säkert kan ange att det är en ren art. Vid det minsta hybridisering försvinner kalktåligheten. Vanligast att det är inkorsat från den närstående arten R. ferruginea som också växer vid vid Karpaterna, men då är de kalkskyende.

JanLindgren
2007-12-13 11:07
0

Hej!

En intressant teori att fullgödselmedel alltid saknar några ämnen. All forskning visar att det går utmärkt att odla alla växter i ren näringslösning så växterna håller inte med dig. Den biologiska aktiviteten är huvudsakligen avhängig mängden organiskt material, pH och näringsstatus. Som du naturligtvis vet kan man få fart på en dåligt fungerande lövkompost genom att tillsätta kalksalpeter. Att rätt använd konstgödsel gör skada är ett fullständigt obestyrkt påstående. Det är lika väl bevisat som Guds existens. Dessutom minskar näringsläckaget  om man använder rätt sorts konstgödsel. Självklart ska man odla på det sätt som man tycker är bra men ska man ge andra råd bör man hålla sig till någorlunda bevisbar information.

Det vanligaste problemet med rhododendron är faktiskt allmän näringsbrist och järnbrist. Allmän näringsbrist och magnesiumbrist botas mycket lätt genom tillförsel av ett fullgödselmedel. Däremot så innehåller inte alla standardgödselmedel järn.

Har man kalkhaltig eller fuktig mark brukar jag rekommendera att man gör upphöjda bäddar. Är marken mycket kalkhaltig så lägger man plast under bädden. Det är mycket enklare än att byta ut all jord. Dessutom tenderar maskar att föra in kalkhaltig jord i torven vilket på sikt får surjordsväxterna att tyna bort.

Seriösa plantskolor brukar sälja plantor med rätt namn Jag håller med dig i att svenska plantskolor ofta har fel namn på sina växter. Det beror på okunnighet och bedrägliga holländska firmor. De flesta av oss rhodoholics köper våra plantor från välkända firmor i England, Tyskland och USA. Visst blir det fel ibland men det är ovanligt. Hybrider mellan ferrugineum och hirsutum säljs under namnet Intermedium. Det finns dock en del tveksamheter. Jag undrar om inte klonen hirsutum fl. pl. är en hybrid mellan hirsutum och ferrugineum.Det är dock en bra klon både lättodlad och lätt att sticka. Både hirsutum och ferrugineum är vanligen lätt att sticka så har man en bra klon är det viktigt att föröka den.

MVH

Jan Lindgren

Maria
2007-12-13 13:58
0

Så imponerad jag blir igen av all denna kunskap. Ni är några "riktiga tungviktare" inom området förstår jag…

Eftersom jag inte förstår så mycket mer av det ni pratar om så tänker jag gödsla naturligt och inte använda konstgödning. Detta enbart på min magkänsla…

Konstgödning låter i mina öron något man ska akta sig själv och naturen ifrån…

/Maria

JanLindgren
2007-12-13 15:52
0

Hej Bumbleboo!

Jag tycker att din tro är helt okay. Vi har religionsfrihet, problemet uppkommer när man försöker hävda att tron är det enda sanna. Själv undviker jag alla sk ekologiska produkter av moraliska skäl.

MVH

Jan Lindgren

Tilda-T
2007-12-13 19:27
0

Hur menar du Jan med moraliska skäl? Brukar inte ekologiskt =god moral?

JanLindgren
2007-12-13 21:31
1

Hej Tilda!

Det är så att ca 40% av jordens matproduktion kommer från konstgödsel. Ytterligare en del produceras tack vare växtskyddsmedel. Jag vill inte medverka till att flera miljarder människor hungrar ihjäl. Ekologisk produktion är enbart ett reklamjippo för att lura folk att betala ett överpris för maten. Det finns inget stöd för att det skulle vara bättre för miljön med ekologisk mat. Den enda nyttan jag har kunnat hitta är att det blir mera ogräs och det kan vara trevligt när det inte är hos mig. Vissa ekologiska producenter försöker lura folk att det blir mindre näringsläckage vid ekologisk odling. Sanningen är att det blir lika mycket per procucerat kilo mat oberoende av system. Senast studierna visar att ekologiska grisar förorenar miljön väsentligt mer än konventionellt uppfödda. Är man rädd om miljön så äter man inte ekologiskt griskött.

MVH

Jan Lindgren

Tilda-T
2007-12-13 23:08
0

Jag arbetar som kock på en förskola som är kravauktoriserad och jag har hanterat en hel del både konventionellt uppfött och även krav(ekologiskt) efter övergången till krav.

Måste först säga att jag kan inte mycket om hur dom olika uppfödningssätten påverkar miljön osv. så den diskutionen tänker jag inte ta.

Men…smakmässigt kan jag bedöma hur dom olika slutprodukterna är. Det går INTE att jämföra tex nötfärs som är ekologiskt odlad med konventionell, det räcker att lukta på den när man steker. Sen är tex kravodlade morötter mycket sötare och godare än vanligt odlade.

Den produkt som jag inte har märkt någon större skillnad på är faktiskt mjölk den smakar precis likadant.

JanLindgren
2007-12-13 23:20
0

Hej Tilda!

Det är nog inte att de är kravodlade som är skillnaden. Däremot så  tror jag att kor som går på bete får bättre smak än om de är uppfödda på mycket kraftfoder. Smaken på morötter varierar med vilken sort det är. Många odlare och växtförädlare ser bara till kvantiteten och utseendet på grönsakerna vilket gör att många nya sorter smakar sämre. Det är synd eftersom det blir en utarmning av de många sorter som finns. Det kan bli som det blivit med äpplen,  röda, gula eller gröna. Trist. Jag ska därför göra en äppelplantering i sommar med över 60 olika sorter. jag har redan en frukt och bärsamling på över 200 sorter.

MVH

Jan Lindgren

Tilda-T
2007-12-14 00:12
0

Det måste vara rejäla markarealer du har hand om!

JanLindgren
2007-12-14 00:29
0

Hej!

Jag och en god vän håller på att göra en utställning med ätlig frukter och bär. Det finns ingenstans i Sverige där vem som helst kan kolla vad som finns. Du kan gå in på siten www.denningarumsgard.nu  under aktuellt så finns det en lista på vad vi hittills har. Du är alltid välkommen att komma och titta.

MVH

Jan Lindgren

Tilda-T
2007-12-14 06:43
0

ska ta och kolla

Bjornen
2007-12-14 09:18
0

De flesta växter behöver så gott som alla grundämnen för att fullt ut fungera. Man har ännu inte lyckats påvisa att växterna behöver kisel, men ingen växt klarar sig utan. En växt som växer på kiselfattiga marker är åkerfräken, men askan från åkerfräken innehåller nästan bara kisel. Även vår vanliga ljung växer normalt på kalkfattiga marker, men askan är mycket kalkrik. Lite av dessa kunskaper användes tidigare inom allkemin.  Det är naturligtvis vissa växter ev. tillsammans med olika mikroorganismer som koncentrerar olika ämnen i jorden och/eller luften. Dessa utjämnande faktorer har under årmiljonerna utvecklats för att få en mera komplicerade organismer.

Tyvärr kan jag inte egentligen alls odla rododendron eftersom rådjuren är hopplösa på dem. Fortfarande lever min R. hirsutum men den blir naggad varje år. I år fick jag märkligt nog en rododendronblomma eftersom en vanlig rododendron hade rådjuren missat en knopp och några blad. Sorten Ramapo fick vara i fred några år men efter ett tag trotsade rådjuren lukten och åt upp även den. De bladfällande rododendronen brukar överleva men alla knoppana äts oftast upp av dem.

JanLindgren
2007-12-14 10:39
0

Hej Bjornen!

Nu har du börjat diskutera religion. Jag tycker att vi håller oss till vetenskapen så blir det lättare. Växter behöver inte de flesta grundämnen. Forskningen har klart visat vad växterna behöver. Växter tar upp en massa ämnen som de inte behöver. En del av de ämnen växterna tar upp är nyttiga för oss människor andra är dödliga. 

DEt var tråkigt att höra att tom Ramapo äts av rådjur. Jag har klarat den hittills och trodde den var rådjurssäker . Du får göra som jag . Sätt upp viltstängsel runt odlingarna.

MVH

Jan Lindgren

Maria
2007-12-14 13:32
0

Du är skum du, Jan Lindgren.

Har även sett dig inne på Jesus i fokus så du måste ha något problem med människor med olika åsikt eftersom du kallar det religion, t.om här på trädgårdssidan.

Vetenskap och religion fungerar mycket väl ihop i vissa sammanhang. Sedan tvärtom. Inom religionen tvistar "de lärde" och så även inom vetenskapen.

Nu har vi fått ta del av dina åsikter och vissa har kanske blivit lite klokare. Inte jag men jag är nöjd ändå.

/Maria

JanLindgren
2007-12-14 15:15
0

Hej Bumbleboo!

Det var synd att du inte har blivit lite klokare. Jag blir hela tiden klokare av att diskutera med människor. Jag älskar människor med olika åsikter. Det är på det sättet man lär sig. Tänk vad livet vore trist om alla tyckte lika. Har man en övertygelse som strider mot kända fakta och man inte vill släppa den så ser jag det som en religion. En religion eller tro kan inte bevisas eller motbevisas med sakargument men man kan diskutera den. Är det något som du tycker är oklart så fråga gärna. Jag ska svara efter bästa förmåga. Jag är alltid beredd att ändra mig om jag får några nya fakta som visar att jag har fel. Då och då dyker det upp nya upptäckter som gör att allt ställs på ända.

MVH

Jan Lindgren

Maria
2007-12-14 15:34
0

Du vill ha nya "fakta" som visar att du har fel för att du ska vara beredd att ändra dig… Däri ligger skillnaden. Jag nöjer mig med min intuition och känsla. Därför kan vi aldrig diskutera. Jag ligger redan i underläge…

Detta är en trädgårdssida så nu ska jag lägga upp några bilder och frågor i detta ämne…

Har en liten violviva bl.a…

/Maria

Bjornen
2007-12-15 08:24
0

Jag diskuterar inte religion åtminstone i detta sammanhang. Religion hör inte hemma på denna plats. Jag berättar bara sanning. Visst kan växter leva utan många grundämnen. Men frågan är hur de växer och vilken naturlig motståndskraft de har mot skadeangrepp eller extrema förhållanden. En välmående växt klarar olika angrepp på naturlig väg och kan även klara extrema väderförhållande. Även vi människor kan överleva med ensidig kost en tid men det finns långsiktigt risker för sjukdomar. Samma sak gäller växterna, men där finns nog flera komplicerade symbioser och samband mellan växter och olika organismer. Det är dock så komplicerat att vi inte förstår alla samband. En del växter lever i symbios med olika mykorrhiza bildande svampar som i sin tur lever i symbios med bakterier. Samband är mycket dåligt utredda och komplicerade. Visst kan växten överleva utan dessa samband men tillväxt och välmående blir inte lika bra. Tillförsel av lättlösligt kväve är skadligt för de flesta mykorrhizabildande svampar.

Det är svårt att bevisa om en växt behöver ett visst grundämnen eller inte. Särskilt gäller det de minsta mikroämnena eftersom behovet är så pass litet och våra mätmetoder är inte tillräckligt noggranna. Det är t.ex. svårt att mäta växternas behov av grundämnet guld. Kortsiktigt kan kanske växten klara sig ett tag men kanske dör 20 år tidigare än med detta mikroämne.

Jag har stora problem med rådjuren under vintern och har funderat på stängsel. Men jag är rädd att de kommer innanför istället och då blir nog skadorna än större. Det är i första hand rododendron, olika granar, tallar och syrener som drabbas värst. Alltså de växter som påstås vara rådjurssäkra. Någon gång under sommarhalvåret får jag besök och då är ranunkelväxterna mest intressanta som backsippor, olika gulsippor, olika smörbollar och julrosen äts upp inklusive rötterna.

[Mariann]
2007-12-15 08:29
0

Dessa människor som går runt och måste ha allt vetenskapligt bevisat, de missar själva livet……

tänk på den tiden jorden var platt………..

JanLindgren
2007-12-16 17:51
0

Hej Bjornen!

Man kan alltid gissa och tro. Det är mycket möjligt att växterna dör för tidigt när de får ett grundämne som de inte behöver. Det finns 100 år av forskning om växtnäring. Man har ofta använt avancerade mätmetoder och inte hittat något tecken på vad du hävdar. Man kan alltid fundera och fantisera om saker och ting men kanske inte rekommendera utan ordentlig grund. Visst kan man påverka mykorrhizan med överskott på kväve men det kanske beror på att växten inte har samma behov av mykorrhiza när det finns tillräckligt med näring. Jag kan ge dig ett exempel på hur jag lyckats reducera kvävefixerande bakteriers negativa effekt. Har man ett akvarium så bildas det lätt cyanobakterier. De är hopplöst svåra att få bort. Teorin att fiskarnas avföring gödslar växterna stämmer inte men om man tillför konstgödsel i rätt mängd så börjar vattenväxterna att växa kraftigt. Då minskar näringen till cyanobakterierna så att de praktiskt taget försvinner och akvariet fungerar. Vilket av näringsämnena som gynnar växterna i detta fallet har jag inte utforskat men jag mistänker att det är chelaterat järn som är det primära. Järnbrist är tämligen vanligt eftersom befintligt järn inte alltid finns i en form som växterna kan ta upp.

Du verkar ha större problem med rådjur än vi har här i södra Sverige. De växter som de äter hos dig har jag alltid ansett vara rådjurssäkra. Hoppas att inte våra rådjur lär sig av dina. Sätt upp ett staket. Kommer det in något rådjur i trädgården så skjut det. De är väldigt goda.

Ave-Solis!  Att man en gång ansåg att jorden är platt  gör att jag anser att man måste ha lite fakta. Egyptierna hade sedan länge mätt upp jordens omkrets och var väl medvetna om att jorden var rund sedan kom de religiösa kristna och började använda religion i stället för vetenskap. Som du vet avlivade man hellre folk än att bry sig om vetenskap. Jag vill gärna hålla mig till fakta. När jag vill fly verkligheten så läser jag gärna fantasy men tror inte på böckerna.

NVH

Jan Lindgren

Maria
2007-12-16 19:20
0

Du uttrycker dig vetenskapligt, retoriskt och med en smula arrogans. Jag tycker om att argumentera annars hade jag inte skrivit igen i denna tråd. Din sarkasm lyser igenom dock och jag tycker att denna tråd kan avslutas.

Själv har jag en del kunskap om både egyptologi och kristendom men tycker fortfarande att detta är en trädgårdssida.

NVH??? Menar du "nästan vänliga hälsningar…"

/Maria

JanLindgren
2007-12-16 22:22
0

Hej Bumbleboo!

Ledsen för skrivfelet. Jag skulle tro att du kan hitta flera om du letar. Håller med dig att det är en trädgårdssida och att vi bör hålla oss till trädgård men eftersom jag fick ett  litet meddelande från Ave-Solis så ville jag gärna svara.

MVH

Jan Lindgren

[Mariann]
2007-12-16 22:29
0

Nej, så var det inte…. det var du som drog upp religiös…. inte någon annan.  i ditt #12 inlägg.

Man ska inte skylla ifrån sig! Förvånad

Bjornen
2007-12-17 08:43
0

I isolerade kärl uppträder växter på ett visst vis och det är i huvudsak i sådan miljö som de flesta forskningar på växternas näringsbehöv har gjorts. Men naturen är mycket mera komplicerad och svårt att förstå. Det finns större sammanhang och naturen kan påverkas även genom flygande insekter och fåglar samt andra vandrande djur och organismer. Det är lätt att bevisa att en växt eller organism behöver vissa ämnen. Men mycket svårare eller snudd på omöjligt att bevisa att ett ämne inte påverkar växten eller någon organism som har betydelse för växten. Många ämnen och föreetelser har ju inte direkt orsak och verkan utan kan påverka i en lång kedja som till sist påverkar växten i någon form.

buxbom
2008-03-11 21:45
0

Förvånad Men oj, man blir helt förskräckt! Fösta gången jag är här, blev med trädgård förra året och nu är det dags att börja planera. Eftersom min trädgård består till 50% utav Rhododendron blev jag glad att se inlägget från Gentle, bra med lite tips… Besviken blev jag att upptäcka att största delen utav inläggen inte riktigt handlade om eller gav tips för rhododendron utan mer var en dragkamp mellan JanLindgren och Bjornen… Suck! Låt folk tycka vad de tycker och acceptera det, förstå att det är ens enkilda åsikt, inte personliga påhopp. Suck igen!