Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 4116 ggr
supermoccine
0

Kattvänlig, lite glesare klätterväxt

Det är dags att göra något av vår balkong. Först och främst ska den nätas in för att katten ska kunna vara där och sedan ska den få bli lite grön. Eftersom det då finns nät på alla tre sidor passar det ju ypperligt med klätterväxter. Andra växter också förstås, så det får ni också tipsa om ifall ni vill, men just nu letar vi främst efter klätterväxter.

Vi söker då en ofarlig (kattvänlig) klätterväxt som skulle trivas på en halvskuggig balkong i österläge i odlingszon 2. Helst inte alltför täckande, då vi gärna ser att det kan strila in sol igenom växtligheten och det skulle ju inte skada om den var vintergrön, men det är absolut inte prio nummer ett. Vi föredrar perenner framför ettåriga. Spelar ingen roll om de blommar eller inte. Tipsa på bara! Vi tackar och tar emot.

En tilläggsfråga: Våra balkongväggar är heltäckande, ska man då höja upp krukor/lådor/vad man nu odlar i så att de är vid kanten och får mer sol? Vi är totala nybörjare :)

Bjornen
0

Överlag är det problem att ha perenner på en balkong. Då det under en normal vinter tjälar underifrån istället för uppifrån. Det förutsätter ordentligt stora krukor och troligtvis isolering under vintern. Om kattorna ska vistas på balkongen även under vintern är det svårt att ha isolering som får vara i fred. Även växterna kommer att må dåligt tillsammans med kattorna.

Jag skulle hellre föreslå lite snabbväxande ettåringar. Lätt att så från frön är slingerkrasse, luktärter och pligrimskrasse. Men även krukorna är krafsvänliga och det finns nog risk att plantorna grävs upp. Plantorna bör dras upp inomhus omkring en månad före utplanteringen. Det kan nog behövas någon typ av täckning av jorden för att undvika att växterna blir uppgrävda.

supermoccine
0

Jaha, ok, hmm, det verkar vara många som har perenner på balkonger ändå, men man kanske ska satsa på ettåriga i alla fall.. våran katt är iofs ganska lugn och skulle nog inte förstöra isolering. Han krafsar bara på klösbrädor och hallmattan :) Och han har aldrig varit på de större krukor vi har inomhus på golvet. Men man kan lägga fina stenar ovanpå jorden så det blir mindre krafsvänligt va?

Slingerkrasse låter som ett trevligt val. Luktärter är giftigt har jag läst på Giftinformationscentralen. Sedan föredrar jag nog sådant som inte luktar så starkt också. Pilgrimskrasse fick jag inga google-träffar på..

När ska man plantera ut måntro?

supermoccine
0

Tack förresten!

Bjornen
0

Groende luktärtsfrön är giftiga men annars är de så svagt giftiga att det är ingen fara. Ett annat namn på pilgrimskrasse är fjärilskrasse.

Räkna med utplantering i slutet av maj eller början av juni när frostrisken är över. Så dem ungefär en månad tidigare.

supermoccine
0

Ah, ok. Fjärilskrasse hittade jag. Den hade väldigt vackra blad.

Vad säger du och alla andra om fråga nummer två då? Ska man höja upp så att växten är i kanten av balkongen eller kan det växa från golvet (mörkt).

Bjornen
0

När det gäller slingerväxter är det bra om de har lite naturligt stöd och särskilt viktigt om du sätter plantor så får de det lite lugnt i början innan de har etablerat sig ordentligt. Slingerväxterna blommar sedan först rätt högt.