Pallkrageodling
Så här ser det ut nu i mina pallkragar. Den vänstra är det en massa kryddor,oregano,dragon, libbsticka timjan m.m. Den högra är det sparris som jag planterade förra året den börjar komma men det syns väldigt lite. Har fönster jag kan lägga på i botten är det frigolit.

Ser ju jättefint ut. Vi funderade på att göra något liknande efter att vi såg ett reklamblad från Växus. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Första gången du odlar sparris? Har funderat men inte kommit mig för. Pallkragar måste ju vara perfekt för det.

Ja det är första gången. Sparrisen behöver lite djup så därför har jag så högt med pallkragar och sedan slipper man ju kröka rygg där i alla fall. :)
Vad roligt att se dina pallkragar. Jättefina. Jag har oxå planerat att ordna pallkragar,, ska odla morötter i en, lök och kryddor i en, kaninmat i en till min kanin Oskar (barnen glömde bort honom) Jag såg i senaste tidning av Dtömhem Och Trädgård. En äldre kvinna hade planterat i pallkragar. 4 st hon hade målat dem röda. Och de var låga. Supersnygga. Trevlig helg. Hoppas vi får fint väder i helgen 

Jag hoppas också vädret blir bättre. Här har det regnat och blåst, nästan storm, rena hösten
Själv har jag 2 låga pallkragar, alltså bara en sektion. Målade dem samma ljusbeige färg som huset förra sommaren. Har nu planterat jordgubbar i en och sallad / ruccola i den andra. I vintras fick de agera förvaring åt oplanterade växter som köptes för framtida plantering - grävde ner dem med krukor och allt. Allt klarade vintern! Toppen.
*** Qui vivrqa verra ***

Vilken stilig gammal pump!
Javisst var det ett fjärilsår utan like! Det är jätteroligt att se dina bilder samlade från hur det började och hur det blev! Du kommer att fortsätta med pallkragarna förstår jag. Hur var det att få fukten att stanna kvar i denna upphöjda odling? Inga problem?

Sidorna är plastade så det gick rätt så bra att hålla fukten.

Håller just på och förbereder en påskmiddag med bl a färsk sparris. Kom att tänka på den här tråden från förra året. Inte har jag gjort något åt min tanke att börja odla sparris. Nåja - det är inte försent än.
Pallkragarna måste ju vara ideala för sparrisodling! Jag har aldrig provat att odla dom men det skulle vara kul att testa en dag.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Min man har lovat att skaffa några pallkragar till mig så jag kan flytta jordgubbarna i en och odla lite annat i dem andra. Är det något viktigt jag behöver tänka på innan jag planterar???
Så fina de ser ut, jag längtar efter att få hem kragarna.

#18 Så snyggt du gjort.
Odlar alla mina grönsaker i pallkragar på kolonilotten. Det är så enkelt och lätt att hålla efter ogräset.
#20 Tackar för det! :-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Håller med Christina om att du Diana61 verkligen gjort snyggt med färg på pallkragarna och så fint med gruset runt.
KerstinP, tack skall du ha, men det är sågspån då mitt eger flis tagit slut och räckte ej runt allt så det blev att ta sågspånet istället. VIlle ju bara täcka markdukn så man slipper se det och snubbla på det.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61, Måste bara få säga att jag tycker det var riktigt snyggt att du målat pallkragarna. Så nu har jag fått en ideé av dig som jag bara måste stjäla. ;-)
Audiatur et altera pars
ÅsaF, tusen tack för det och självklar får du stjäla min idé 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Varför använder man just pallkragar? varför skruvar man inte bara ihop lådor själv, mycket billigare och så kan man bestämma måtten själv?????
(en som inte fatta poängen…)
Nu har jag fått hem pallkragarna, och skall måla dem med något som skyddar mot fukten. Sedan blir det att fylla dem med jord och planera vad jag skall ha i dem.

#27: För att man är lat ;-)
Audiatur et altera pars

#27 Det är så lätta att stapla och använder man dem inte så tar de så lite plats för de är ihopfällbara.

I år odlade jag potatis i fyra pallgragar. 2 stycken på höjden. Jag odlade i sand och koskit. Det blev en bra skörd. Sanden gjorde nog att det blev bra dränering i denna blöta sommar. Jag slapp sorkarna men inte mördarsniglarna i potatisen. Men de var lätta byten. jag gick en runda varje kväll med sniglarna.
Maken har kommit över 2 3 st pallkragar via sitt jobb, nästa år blir det pallkrageodling för mig med. synd att han inte tagit ut dom till landet redan, för då kunde jag ju jordslå en del som ska flyttas till andra ställen, bla mina kryddväxter som stått i urna, men som nu får bo på kanten i en rabatt.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag tycker det blev lite ordning på mitt odlande när växterna hamnade i pallkragar. Jag har också flyttat kragarna närmare köket. De odlades på andra sidan ladugården innan, lite tråkigt att ligga där själv och påta.
#27 - Jag vet inte om det blir så billigt att göra odlingslådor själv. Vi har köpt virke till 3 sängar vardera med 9m längd, och jag hade säkert fått betala mindre för pallkragar.
Det är lätt och snabbt att sätta ihop när man plötsligt har fler plantor än rabatter. Enkelt att flytta när man vill "möbla om" i trädgården. Jättepraktiskt att använda när man vill testa en placering av en ny rabatt. Bra som extra utrymme vid delning och omflyttning av perenner. Kan användas som sandlåda eller drivbänk, kan tom användas som tillfälligt bord med en lös skiva på. Ja det finns säkert många fler användningsområden. Och sist precis som Kerstin P sa den tar ytterst liten plats hopvikt när du inte behöver den
#32 I år använder jag mina kragar bara till jordslagning, dom räckte inte ens till. Jag har dock tänkt att försöka odla midsommarpotatis till nästa år. Bra att veta hur du bottnade
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Jag blir sugen på pallkragar efter att ha läst era inlägg och sett bilder. Min köksträdgården har förfallit de senaste tre åren p g a ogräsinvasion. Försökt gräva ur och fylla på med ny jord, men landet ligger mitt i en äng så det blåser in frö och kryper in rötter. Något radikalt måste göras och jag undrar om inte pallkrageodling blir lösningen.

#35 Jag klädde botten och sidor med markduk. I de kragarna som är 4st höga bottnade jag med en massa torvor som vi skar bort utanför häcken sedan väv och nyinköpt jord. De som är 2 kragar höga användes bara till potatis i dem är det bara sand,gräsklipp och kogödsel.
tänker oxå klä pallkragarna med fiberduk på insidan.

Det är väldigt bra me duk. slapp ogräset helt och hållet. Till nästa år ska vi spika på lite taggiga metallremsor så vi slipper mördarsniglarna också.
Såna sniglar är vi förskonade ifrån.
Markduk eller ogräsduk använder jag också, men klär inte hela invändigt. Om placeringen är tillfällig har jag vikt upp markduken en bit på insidan av första kragen. När det är mer permanent placering har jag använt ogräsduk som jag dragit ut en bit utanför kragen och sen lagt en plattrad, sand eller bark på
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
jag lägger åxå markduk så att ogräset inte ska komma upp, odlade rabarber i en förra året och vad den växte, ska blanda lite hästskit i år. jag har 2 ovanpå varandra känner att det är enklare att rensa och sånt. har 6st odlingsställen och ska prova sparris och pepparrot men den senare har jag hört sprider sig så så den kanske ska få en egen lite mindre pallkrage.