Syrener
Hej!
Någon som vet när man bäst planterar syrener? Och är det något speciellt man bör tänka på när man planterar dem?
mvh
Oskar
http://resor.ifokus.se/

Plantera dem tidig vår eller sen höst. Vill ha fuktighetshållande jord och gärna en hel del sol. Om du har torr eller sandig mark, gräv djupt och förbered med gödsel så de får bra omgivning runt rötterna. Grävningen kan göras redan nu under sommaren och likaså fyllning av plantjord och gödsel. Så är det bara att peta ner plantorna när hösten kommer.
Vattna dem rejält de första två åren tills de etablerat sig. Det kan ta ett par år innan du får den rätta blomningen.
Tänk på att syrener tar rätt stor plats. Blir breda och skjuter rotskott, så ge dem en plats där de kan få stå och bre ut sig.

Ja det är nog ganska sandig och dålig jord. Är ute i skärgården. Så gissar jag behöver fylla på med mycket ny jord.
Är det skillnad i tålighet för olika syrensorter?
Oskar

Föreslår den vanligaste 'Syringa vulgaris'. Jag är också ute i skärgården och där har jag min trädgård - på Runmarö - och överallt finns syrener längs landsvägen. Riktig skärgårdsväxt tycker jag. Och när den väl etablerat sig, så behöver den ingen skötsel alls. Blir den kal nedtill efter många år får man ev klippa ner den för att föryngra.

Ok, tackar för svaren.
Oskar