Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 13557 ggr
Lillhumlan
3

Hur gör man med rabarber från noll...

Hej på er.

Är så väldigt sugen på att ha rabarber här i min trädgård. Hur gör man, hur sätter man eller sår man det? Är det hemskt bökigt? ÄLSKAR rabarber. Både som vacker dekoration i vas och såklart att äta i alla olika former. Tar tacksamt emot tips från er alla. Finns det många olika sorter? Vilken trivs bra här hos oss i zon 4? Vi har dock en väldigt solig baksida…. men jag tror att jag har ett ganska så bra ställe som är halvskuggigt, för det är väl så de vill stå om jag har förstått lite rätt av det jag försökt läsa mig till?!

Tack på förhand.

p.s när ska man sätta Lönn??? (tar ett redan hyfsat uppkommet träd från mammas land)

/Lillhumlan

Åsa S
0

Rabarber är nog en av de mest lättodlade växterna. Jag har alltid haft mina i soligt läge vilket de trivts utmärkt med.

Rabarber ska planteras i näringsrik jord så rikligt med kogödsel på påse el dyl. kan man gärna använda vid plantering + blir det torka kan man vattna. Det ska vara öppen jord runt plantan medans den etablerar sig. Rabarber kan odlas ganska långt norrut så zon 4 är inga problem och du kan odla alla sorter du hittar i trädgårdsbutiken. Rabarber brukar man kunna köpa i de flesta trädgårdsbutiker ibland även i olika storlekar köper man en liten kruka så brukar man få vänta längre tills plantan blivit stor nog att skörda ifrån än om man lyckas få tag på rabarberplantor i riktigt stora krukor.

Sorten Victoria är ganska kraftigväxande och den brukar etablera sig snabbt i gamla trädgårdar är runt 90% av plantorna sorten Victoria det är den mest vanliga sorten.

Har man grannar/släktingar med stora rabarberplantor som verkar friska kan man hugga loss en bit från rotklumpen och plantera den.

I butikerna nu hittar man ofta även sorten Elmblitz som har en lägre oxalsyrehalt. Jag tycker den är mer svagväxande + jag tyckte den tog flera år på sig innan den etablerat sig och kommit igång + jag tycker smaken är svagare än Victoria.

Lönnen: Om du ska flytta en växt som redan växer utomhus så ska den flyttas medans den är i vila = utan blad, så, så snart som det går att gräva kan du gräva upp plantan och gräva ner den på nytt ställe.

Bjornen
0

Lönn är ett blödande trädslag och om man inte får hela rotsystemet bör de planteras på hösten. Flyttning av bland annat björk, lönn, körsbär och plommon lyckas bäst vid höstplantering.

Rabarber kan odlas i hela landet. En mycket stor rabarberodling startade i slutet av 1700-talet i Härjedalen, vilket höll på medföra diplomatiska förvecklingar med Ryssland. Rabarber kan sås med frö men det tar några år innan det blir någon skörd. De flesta rabarberplantor i handeln är frösådda plantor i olika storlekar. Enklasrt kan man få plantor från någon granne. Vid höstplantering fungerar plantering direkt på friland. Vid vårplantering rekommenderar jag krukodling först ett tag så att de etablerar sig bra.

Torparmor
0

När vi flyttade hit fanns en rabarberplanta i växthuset. När jag andra våren bytte jord i bäddarna delade jag plantan i två och "jordslog" i tom västerrabatt invid huset. Plantorna togs sig direkt och blev kvar där. Rabatten är torr, då takfoten går ut 1meter och solen gassar från tidig fm till kvällen. Vattnar ordentligt ca tre gånger på en sommar. Jorden har inte särskilt mycket humus, men var näringsrik en gång i tiden. Tidigare ägare hade höns som gick i rabatterna. Rabarberna trivs och jag kan skörda mycket av våra två plantor.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!