Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: köksväxterkryddorläkeörter
Läst 2438 ggr
ikna
0

Vad och hur mycket odlar ni?

Vilka grönsaker, bär och frukter odlar ni? Är det någon som är självförsörjande?

Jag skulle vilja bli självförsörjande på grönsaker, men det blir väl svårt att få plats med allt. Potatis tar ju mycket plats. Lök äter vi mycket, så det tar också plats. För att inte tala om vitkål och salladskål!

Just nu har jag en köksträdgård på ca 100 m2, men jag antar att det skulle behöva bli dubbelt så stort. Vi är bara 2 i hushållet nu, vi har varit 6, så det borde gå att odla allt och slippa köpa något.

I år har vi inte behövt köpa jordgubbar, vi har skördat 58 liter! Glad

Det vore kul att höra hur mycket ni odlar och vilka sorter…Fundersam

Christina
0

Potatis som jag skrivit om här. Den räcker fram till september.

Jordgubbar - flera olika sorter men har glömt namnen. Vi har köpt lite nya plantor då och då så de är rätt uppblandade. Just nu kan vi skörda ett par liter om dan men sedan brukar de bara bli knöliga och fula.

Sedan är det gräslök. dill, persilja och andra örtkyddor, gul lök, sallad (ruccola och plocksallad), rödbetor, sockerärter. Det är allt i år. Ska bli litet mer nästa år har jag tänkt mig.

Röda och svarta vinbär har jag också och gör gelé av nästan allihop för att ha till maten. Såser och tårtfyllning m m.

kickboard
0

Potatis och tomater enbart av köksväxterna som jag tidigare nämnt.

Har svarta och röda vinbär, trädgårdshallon och jordgubbar. Det är mycket roligare med bär än trädgårdsland som ska rensas stup i kvarten :)

Christina
0

Javisst ja - tomater och hallon glömde jag. Och så har vi en vinranka i växthuset som har flera klasar i år.

Polyanna
0

Å vad ni är duktiga! Jag har väl haft mina glansdagar i grönsakslandet, fick ichias på kuppen och i skåne grävde sorken upp det mesta ;( så nu odlar jag "bara" grannlåt och röjer i skogsparken. Handlar gärna svenskt och ekologiskt  så; heja på! Glad

bjorsa
0

Odlar squash,tomat,gurka,melon,paprika,chilli,örter,sallad,salladslök,störskärbönor och en vindruveplanta som är ny för i år och odlar bara i växthus å i lagom kvantiteter så att man hinner käka upp det som kommer fram.

mvh/bjorsa

MaMaMade
0

Jag ska prova att odla i ren sand nästa år…om vi hinner göra göra iordning o får råd m virke till kanter mm. Läste om en fam i Norrbotten (en Land-tidning från i år) som enbart odlade så. Man kommer ner 1-2 zoner enligt dem. Har för mig att de satte potatis på 10 kvm o fick ut ca 50 kg i skörd.

Själv sätter jag potatis m en granne. I fjol satte vi 4 ränder á ca 30 m = 120 löpmeter. Vågar inte säga hur många kg vi fick ut men vi har hållit oss m potatis ända tills nu; 2 vuxna + 2 barn o vi har ätit 2-3 ggr/v.

Trädgårdslandet har mer o mer förvandlats till bärland; svartavinbär, krusbär o jordgubbar. Lite öppen jord är kvar o där har jag satt bondbönor, höga vaxbönor, sötfänkål o en rad broccoli o ett par ränder jordärtskockor (där de inte kommer upp av sig själv pga ej funna knölar :) i år. Sedan odlar jag i frigolitlådor som jag får gratis av vår lokale fiskförsäljare; sallad, asiatiska kålsorter, kryddörter, mangold, tomater (vanlig växthustomat o vildtomat) o perenna blommor i år.

I växthuset har jag en rad potatis, borlottibönor o några tomatplantor.