Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3291 ggr
marinelady
0

Planering av liten uteplats.

Eftersom jag ska stanna nu hela sommaren i Umeå då jag äntligen fått jobb, så vill jag dränka min lilla uteplats på min bottenvåningslägenhet i matväxter och blommor. Den är ca 2*1m har betongplattor i botten och är skyddad runt om med trä "spalje" (kanske är fel sagt mer som en vägg) . Väggarna på två sidor (kortsidorna) är ca 2m höga och 1 m hög ut mot gatan så jag har lite utsikt. Hur skulle ni göra nu om ni hade den här typen av ute plats, använd eran fria fantasi men tänk på begränsad budget då jag är student samt nybörjar kunskaper.

tussilago
0

putt

Linoja
0

Tips från en nybörjare till en annan! 

Det finns fina lerkrukor på IKEA som är stora och billiga. Plantera lite potatis i några sådana. Jag köpte svarta papperskorgar i plast på IKEA som jag ska odla tomater i - kostar en 20:a. Kryddväxter är alltid trevligt och lätt, går ju att odla i lerkrukor som matchar potatiskrukan. Finns krukhållare att köpa som man kan hänga på räcken. Jag är förtjust i slingerkrasse som blir härligt färgglatt och går att odla i kruka. Humle blir snabbt stort och grönt.

elenor
0

Grattis till att du fått jobb! Så många möjligheter som nu ligger framför dig i arbetslivet!
Själv är jag liksom i den andra änden och fasas ut från arbetsmarknaden. Fast det ger också många möjligheter att berika livet - men på annat sätt!

Tror att din fråga är litet för omfattande - är nog inte så många som sätter sig och gör en hel planering till någon annan!

Du kanske kan fundera ut litet själv av vad du önskar och så fråga om någon växt som passar just till det du vill att den ska uppfylla - ettårig eller perenn, klättra, blomma rikt, vara torktålig eller vad du nu önskar.

Lycka till!

marinelady
0

Hm i huvudsak är det något som kan ätas eller användas för annat än doft och syn intryck. Lite självförsörjnings tankar mitt istan så att säga …

elenor
0