Lite tips och idée-hjälp, tack :-)
lite planering av…
Hej!
Sitter här och kom och tänka på att snart är det HÖST! *ups, om man få säga så mitt i sommaren
*
Men ska man beställa lökar och fröer som ska sättas då så får man börja planer redan nu.
Jag skulle vilja ha lite tips och ideér ommitt tänkande och förslag på lökar.
Jag har först och främst 1 rabatt på framsidan som är i halv skugga, sol på morgonen.
Jag skulle vilja ha typ "boizojträd" (felstavat) på framsidan, ni vet såna där små låg växande träd.
Har ni förslag på namn, gärna bild.
Eller något annat som man kan ha sim "avdelare".
Sedan så skulle jag vilja ha den rabatten så att när den ena blomman tar slut så kommer nästa att slå ut. Så att den är levande hela tiden.
Tuöpaner älskar jag i alla dess former.
Skulle åsså vilja haden rabatten så att man planerar och planterar så att liten kommer längst fram och stort längst bak men det ska inte vara så att dem inte växer samtidigt samt så skulle jag vilja ha nån växt som är markväxt som döljer ogräs.
Ja,detta låter kanske komplicerat.
Rabatten är ca 2x1,5m, inte jätte stor, men tillräcklig. 
På baksidan har jag en rabbat som är mycket i sol men ändå i skugga, men jorden är sand-jord.
Jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra med den jorden. och sätta där i.
Suckulenter?
Katusar (kanske inte det bästa)
Sedan vill jag inte ha blommor som är farliga för katt och hund.
Ja mina tankar flyger genom huvvet och jag blir inte klok på något…*S*
Men jag ska sätta tulpaner på framsidan, det har jag bestämt mig för.
Tack för tips och idéer!
OBS! alla blommor ska vara lätt skötliga, och helst så ska man inte "behöva göra nått-i-rabatten" typ 
MVH
Tina

Att sätta tulpaner i mängd låter som en jättebra idé. Sedan tycker jag (förstås som rosenälskare) att du ska ha små låga marktäckande Rosor ytterst i kanten. T ex 'Coverrosorna' - finns i alla färger från vitt till rosa till rött. Tulpanbladen måste stå och vissna ner och då växer rosornas blad upp och döljer de fula gulnande bladen. Rosorna brer ut sig och skuggar marken och hindrar ogräset från att ta över. Lite får man nog rensa det första året. Försökte länka direkt till Coverrosorna, men det gick inte, så gå till Rosenposten och skriv 'cover' i rutan vid 'Rosensögning' så får du upp en lista. 'White Cover' är den som kräver minst sol.
Bonsai - varför inte små lönnar, som du får hålla nera med hjälp av saxen. Blir röda och fina blad på hösten dessutom.
Sätt dessutom små plantor av ettåriga sommarblommor mellan alla nysatta Rosor och buskar, så fyller de fint första sommaren.

Solig sandjord: Ljung, vackra gräs, Sedum,Kryddväxter - t ex Isop och andra som har vackra blomor finns i många blomfärger.
Du får säkert fler förslag av andra trädgårdsintresserade här.
Läs gärna också vad den duktiga Sylvia Svensson på Odla.nu föreslår.
För solig sandjord/väldränerat:
Crocosmia, Agapanthus, Achillea, Anemone x Hybrida, Akleja, Canna, Chrysanthemum segetum, Cistus x argenteus, cictus x florentinus, Dahlia, Echinacea purpurea, Bolltistel, Eremurus robustus, Gladiolus, Hemerocallis, Iris, Lavendel, Lobelia, Tulpaner, Narcissus, pärlhyacinter, Trädpioner, Prydnadsgräs, Rosor, Salvia, Scabiosa, Sedum, Tagetes, Lamöra, purpurklätt, Krasse……
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Det var väl det jag trodde att Diana skulle ha bra tips!!
HA ha ha, tack för det!
Skall fundera ut lite hjälp för de övriga rabbatterna också. Hoppas jag kan komma på något bra.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Tack för alla tips! 
Jag tror jag har kommit på enklaste och smidigaste själv….*S*
Jag ska göra en liten trädgårdsdamm med vattenfall och ljus, fontän och växter runt om.
Det finns redan en kärleksört där och och foxytia (felstavat?!)
Rabatten är inte merän 2x2m och så har vi ett staket där med.
Men nu vill jag ha lite tips om trädgårds-prydnads-dammar, nån som har något?
Jag tänkte ha en färdiggjuten botten. och en fontän i och stenar runt om samt solcells lampor som lyser upp i kvällsmörkret.
Finns fina irisar och gräs sorter som passar bra för detta. Är det en rund botten med tre planteringsfickor? Om det är den så se till att det är vattenväxter du planterar i fickorna för det finns inget hål i botten för vattnet att rinna ur.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4