Fläckar i gräsmattan

Den har frusit bort. Hade inte hunnit etablera ett rejält rotsystem innan vintern kom.
Gräsfröblandning består oftast av två sorter. Snabbväxande som inte övervintrar och en härdig sort som ska övervintra. Du ska nog köpa enbart den härdiga sorten. Krafsa upp lite med en kratta nu och så på igen och vattna.
Håller helt med Christina och jag kan dessutom de ett bra tips att få gräsfröna att gro.
Saken är den att gräsfröna vill ha en ordentlig värmeskillnad i temeraturen innan den sätter igång, så att ha gräsfröna i frysen är inte held fel. När det är dags att så , så är det bara att ta upp fröna från frysen och ut och så. När fröna könner sommarsolens värme så sätter dom igång direkt.
Lycka till
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Det är inte så god idé att så i fläckarna just nu mitt i varmaste sommaren, för då är det stor risk att fröna inte alls gror eller de späda stråna torkar bort. Vänta till september då det är fuktigare i marken. Antingen ska man så tidigt på våren i maj, eller på hösten.

#3 …eller låta vattenspridaren gå dygnet runt om maken gör när han vill utvidga gräsmattan så här under semestertider….
Vill man så nu så är det som Christina skriver, man får använda vattenspridaaren. Vill man ej hålla på med vattningen så kan man vänta tills det blir svalare tider. Helt rätt.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Vi anlade vår första gräsmatta mitt i sommaren då det dessutom råkade vara en varm och solig sådan. Vi vattnade och vattnade, men resultatet blev ändå dåligt med fläckar följande vår. Konstgjord bevattning fungerar inte så bra när det är verkligen torrt i marken.

Vi har kanske haft fukt i marken eftersom vi lyckats. Men det är klart - det optimala är förstås att så höst eller vår som du säger Kickboard.