Var hittar jag vackra stora krukor!?
Är det bästa på handelsträdgårdarna eller i inredningsbutikerna?
Jag vill gärna ha riktiga zink-krukor eller ruffbetong. Någon som hört talas om Designers eye….de gjorde väl ett tag vackra betongkrukor. Lite mindre iof men ändå. Sen har vi ju byarums ooooooootroligt vackra krukor. Men jag tror inte att jag vill ha gjutjärn…..inte just till krukorna iaf. De ska stå på framsidan på trädäcket som löper längs hela framsidan och runt och sen mot baksidan.
Kan också tänka mig betongkrukor med lejonhuvuden eller dyl, Även en vacker lagomstor byst sökes för mitt blivande uterum. Någon som har något bra tips???
/Lillhumlan.

Du kan gjuta egna krukor i betong eller gå till dina lokala keramiker och beställa krukor.

ja men oj ……det blir nog tokdyrt det. jag vill ha STORA krukor…….kanske 80 cm höga……och 40-50 cm i diam. hihi……. jag får fortstätta min jakt.

Det billigaste är att gjuta själv. Men det innebär en hel del jobb. Dels ska man hitta en fin "form" plus att man i ditt fall behöver har armering för att krukan ska hålla. Sedan ska man blanda till cementen själv.
Jag tycker det är jättekul! Dock svårt hitta bra formar. Man får snickra själv eller beställa va någon snickare. Dina krukor är stora. Kanske lika bra köpa..visserligen dyrt men..om du inte vill gjuta själv så..
Ha det bra!

Gamla zinkhinkar kan finnas på loppmarknader och de var ofta i storleken 12 liter, men fanns också på 10 liter och 15 liter. Sådana finns i många gamla gårdar och användes som vattenhinkar och potatishinkar. Jag själv har ett antal. De är ganska tunna och kanske inte håller så länge för plantering men ett antal år håller de i alla fall. De är mycket snyggare än nya zinkhinkar som ofta är mindre och onödigt blanka.
Har du kollat på IKEA? Finns en zink som heter Husön, visserligen bara 60 cm hög och 32 cm i diameter.

TACK för alla tips.
Ikeas är fin, lite liten som sagt. Hinkar är mysigt, mamma har hittat en del, vi får ge oss ut på loppis och små fyndhörn. Gjuta blir lite för bökigt, finns så mycket annat som tar tid nu, vi anlägger krattar gräver bygger och fixar för fullt. Än en gång, tack alla.
/LIllhumlan

Vart hittar man billigast krukor? Dom behöver inte vara snygga, eftersomd et ändå är vxten man tittar på:D
Ska inte vara lerkrukor, eftersom dom inte fungerar lika bra som plastkrukor. (lerkrukor gör jorden kallare, och dessutom suger krukan upp diverse salter och näringsämnen från jorden)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Lerkrukor gör inte jorden kallare, det blir bara jämnare temperatur. De värms inte upp så mycket och det händer aldrig att rötter bränns som det kan hända med plastkrukor. När lerkrukan är varm håller den värmen längre. Större lerkrukor är därför bättre att ha växter i under sommaren. Lerkrukan suger inte upp "diverse salter och näringsämnen från jorden". Det kan åtminstone teoretiskt istället vara tvärsom. Däremot sker en större avdunstning från lerkrukor. Därför bör undvika att använda lerkrukor till frösådder. Närmast krukan blir det alldeles för torrt, vilket gör att groende frön istället för att växa. Samma sak gäller också rotning av sticklingar.
Överlag mår etablerade växter bättre i lerkrukor än i plastkrukor. Vissa känsliga växter kan vara svårodlade i plastkrukor och det gäller särskilt växter som har ett känsligt rotsystem som mår dåligt om det blir för hög temperatur åt rötterna.

Lerkrukor kan visst göra jorden kallare, beroende helt på vart dom står
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Lerkrukorna gör inte alls jorden kallare. Det är bara frågan om att lagra värme eller i och för sig kyla. Uppvärmningen tar längre tid och nedkylningen tar också längre tid. Att sedan lerkrukan aldrig blir så het som en svart plaskruka. En svart plastkruka kan få temperaturer på uppåt 80 grader och de flesta rötter dör vid omkring 40 grader.
Runt medelhavet och varma arabländer har man traditionellt förvarat dricksvattnet i terracottakärl. Terracotta är ju oglaserat lergodslera som inte är sintrat, altså det suger vatten genom skärven. Vatten avdunstar från ytan och det går åt energi till denna avdunstning vilket får temperaturen i kruka+ vatten att sjunka. Man kan altså ha 40 grader i luften dygn efter dygn med t.ex. bara 15 grader i sitt dricksvatten på detta viset. Om dethär skal fungera riktigt bra ska det avdunsta mycket, altså ska det vara mycket torrt i luften, gärna fläckta lite och det ska vara bra transport av vatten genom skärven.
Hurvida denhär principen funkar på en blomkruka i Sverige så att det blir mätbart ska jag inte ge min in på att gissa.
Jag använder stora plasthinkar, borra hål nån cm ovanför botten och får på så vis ett vattenmagasin. Går bra att svepa något om krukan så det inte blir så varmt. T.ex kokos matta.
Vandra i Ljus å Skönhet

Då vatten avdunstar kyls omgivningen, men det är avdunstningen och inte kärlet som kyler. Vatten har märkliga egenskaper genom att det krävs så mycket energi vid omvandling till en ny fas (vatten-is och vatten-ånga). Det fungerar lika även med plastkrukor. Genom att vattna flitigt krävs mycket energi för uppvärmningen och ännu mer om det sker avdunstning.
Terrakottaskärvens förmåga att leda vattnet till ytan gör ju att vatten avdunstar från en mycket större yta än vad som är fallet med en tätt plastkruka där avdunstning bara kan ske från jordytan. Även om det är vattenavdunstningen som sänker temperaturen så är det den osintrade skärven som leder vattnet til ytan varifrån avdunstningen kan ske. Men du har ju rätt Björnen i att en torr lerkruka inte kylar.
12, så gör jag med till mina blomsterurnor. gör hålet lite ovanför botten. Bra när man kanske inte har möjlighet att vattna varje dag. Jag har oxå upptäckt "vattenbehållaren". Omman gör hålet under bottnen så rinner vattnet ut där, och blommorna får inget. Perfekt på lantstället.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk