Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2017 ggr
Marie A
0

Nedklippning av praktnävan?

Bor i zon 4 och vill ha en blomning till, vad tror ni ,hur mycket ska jag ta av?

Ha det bra i trädgården

Christina
0

Jag har också funderat över det och frågat mig omkring. Drev upp blå nävor i år som blev väldigt höga och rangliga. Men underbara blommor. Ska nu klippa ner dem till första eller andra bladpar.

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du kikar i bakgrunden t v på min bild ser du mina nävor sticka upp. Jag vill ha dem täta och buskigare som en gräns mellan Rosor och skog och tänker försöka klippa dem flera ggr just därför. Svårt att säga om jag lyckas.

Marie A
0

Jag misstänker att din plan inte funkar,de söker ljuset och blir nog rangliga av den anledningen.kanske hellre vill stå brevid.

Jag har en skuggnäva som förmodligen skulle bete sig annorlunda ,jättelätt att så,är ljuslila och blommar länge med små blommor.

Nävor och Rosor är väldigt fina ihop

Christina
0

Då ska jag hålla mig till skuggnävan istället. Har en hel del av dem, som helt enkelt själva flyttat in från skogen till en slänt. Delar dem och låter dem stå som gräns bakom rosorna och låter den blå få jämbördes placering bredvid Rosor. Tack Marie!