Hur blir gräsmattan fin?
Ngn som vet hur man får en bra gräsmatta att bli fin?
Vad behövs göras?
ngn som vet?
/Sessan1
altså jag menar att få en gräsmatta fin?
Min gräsmatter ser INTE alls bra ut :((
Den var inte så bra när jag flyttade hit heller så om detfinns ngt bra medel att få en gräsmatta bra!
MVH/
Sessan1

Hej!
Vi gjorde så när vi flyttade till vårat radhus nu att vi la på nygjord på det gamla och dem döda fläckarna.
Blandade i gräsfrön och tog en kratta och körde fram och tillbaka med så dem kom ner i jorden.
Idag har vi en grön fin gräsmatta.
Me det behövs vattnas och tas hand om! :-)
Lycka till
TinaH

#2 Låter som alldeles utmärkt förslag! När gräsmattan etablerat sig blir den finare ju oftare man klipper.
Finns en artikel här på sajten om gräsmattor. Läs framförallt vad som står under länken Den perfekta gräsmattan.
glömde att säga att det även finns mossa på min gräsmatta :(
Ser inte alls så bra ut!
Kan man bara strö på nyjord och blanda gräsfrö och bara kratta fram och tillbaka då?
klart den måste vattnas och tas om hand oxå, det förstår jag men när det finns mossa på den oxå?
Hur ska man bli kvitt mossan?
Kram/
Sessan1

Mossan kan man inte bli helt kvitt på de partier av gräsmattan som ligger i skugga större delen av dagen. Och jag antar att du har sådana. Man kan hålla mossan stången genom att se till att det är väldränerat, kratta bort mossa regelbundet och så gräsfrö som konkurrerar med mossan.
ok
Får försöka med detta då!
Tack för tipset iaf!
Hoppas det löser sig!
Sessan1
Att använda mossrivare är vansinnigt för det sprider bara sprerna vidare och man får mer mossa. Man kan använda olika typer av kemikalier som tar död på mossan (stroller har en nu som tar död på mossa och ogräs men samtidigt gödslar gräset- Orange plastdunk) och särefter kratta upp det och så nytt gräs. Men ligger den mossbelagda delen i skugga så får man räkna med att mossan kommer att stanna. Man kan prova att så ett skuggtåligt gräs på dessa platser.
Men man måste sedan sköta sin matta med att klippa det ofta för att få en fin matta och även lufta det och ge den toppdress.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4