Grannarnas trädgårdar.
Jag stod ute på balkongen västerut mot havet och tittade. Nej faktum är att en god vän ska gifta sig och dom kom med inbjudningskort, så vi satt där och pratade. Tyvärr är vi ju i Sverige den 8/7.
Här ett foto på balkongen. Tidigare var det många, som trodde att det var ett svenskt konsulat i huset.
Det var dom här blommorna som jag har sett några dar som lockade och sen dom åkt iväg så tog jag kameran och gick dit för att fota. Jag gick in på tomten, knackade på köksdörren och sa att jag ville fota lite grann. Fördelen med att vara "vit" är att ingen ifrågasätter särskilt mycket av det man gör.
Vi hälsade på hos svärmor igår, men jag hade glömt kameran hemma vilket är ovanligt. Jag hade tänkt fota vindruvor. Om jag svänger på huvudet 90* till höger och tittar ut genom fönstret så finns alla dessa klasar ca "785 centimeter" från fönstret. Jag passade på att ta ett foto, fast för den tidigare strängen av CBA. Nu hamnar dom här.

Helt annan än färgskala än det nordiska ljuset. Roligt att pendla emellan. Hur länge brukar ni vara hemma i Sverige om somrarna? Är det någon period i Libanon som är obehagligt varm? Men det är väl lite medelhavsklimat egentligen?
Christina, vi har inte varit i Sverige på 5 år. "bosse, bosse liten, världen är så stor och Sverige är så litet". Jag har blivit för mycket världsmedborgare för att vilja återvända till "sandlådan". Hoppas att ingen tar illa upp för uttrycket, men alla måsta ansvara för sina egna känslor. innan dess brukade vi komma varje sommar och stanna ca 3,5 veckor för jag har 3 syskon - en vecka hos var och en och dom övriga resedagar. Senast gången fann jag att dom har gjort upp planer för sommaren som dom ogärna ville ändra på, vilket jag förstår. Så jag sa att jag inte skulle komma på ett tag, men nu tyckte jag att det var dags att grabbarna får lite kunskaper om mina rötter. Därför kommer inte chefen med, utan det blir en resa för oss grabbar.
Ang. klimatet så är det medelhavsklimat, men varmare på vintern för vi har nästan ständigt sydvindar från Afrika. I februari kan det sjunka ner mot 10C nån gång här nere vid havet, men samtidigt har jag bara en halvtimmes körning till pisten i Laqlouk. Augusti kan vara varmt normalt och även in i september. Dom senaste veckorna har vi haft över 30C och med luftfuktigheten så känns det varmare än 50C i KSA. Oftast är det en lätt bris från havet på dan och från bergen på natten. Naturlig AC och det behövs för strömavbrotten är mer regel än undantag. Och när vi använder generator har vi bara 5A och det räcker till lampor PCn och TV.

Hoppas du och dina söner får en bra vistelse i Sverige. Tror också det är viktigt att de får se sin fars hemland och möta släktingar. Du får väl förse barnen med varma kläder så de inte fryser. Min sons thailändska hustru hälsade på första gången till en jul och andra gången till midsommar. Och hon tyckte det var samma väder! Vilket det iofs också var - +10 varje gång…….
#1 Fina Cannor. Underbara blommor.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4