Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 10514 ggr
bjorsa
2006-06-17 13:49
0

squash

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog lite bilder på små squash dom blir väl klara om en vecka eller så här en gul sort

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-06-17 13:51
0

Här är blomman på den

Christina
2006-06-17 13:51
0

Är dom så snabbväxande? Vad kul - ska sätta nästa år.

bjorsa
2006-06-17 13:54
0

Christina dom växer med en faslig fart när dom väl kommer igång å dom står inne i växthuset annars brukar jag ha dom på friland men förra året blev de inge bra å jag trodde att dom i år inte skulle ta sig pga vecklarlarven å sniglarna men nu har dom flesta av dom tagit fart

Här en vanlig grön sort

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-06-17 14:04
0

Här en besökare innne i växthuset en humla på en tomatplanta (elin) å på tomaterna får humlorna gärna vara då dom är bra på att pollinera jag hade humlor förr när jag "odlade på riktigt" tomater köpte då humlebon från predator en frigolitlåda med humlor i som man sedan matade med sockervatten dom skulle göra att pollineringen blev bättre å tomaterna därför fullare dvs större å högre skörd men idag med 2 tomatplantor får man vara glad när man får humlebesök.

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-06-17 14:05
0

Å här stretchar den ut lite

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-06-17 14:24
0

Paprikaplantorna tycks oxå klarat av angreppet från larverna någorlunda för nu börjar dom snart att blomma men många av dom är klena fortfarande

mvh/bjorsa

Christina
2006-06-17 15:35
0

Har du odlat paprika förut? Köper du plantor eller drar du upp dem från frö?

Christina
2006-06-17 15:37
0

Humlebilden på #5 har jag lagt som skärmsläckare för att riktigt njuta av. Underbar som sommarbild. Tack för den!!!

bjorsa
2006-06-17 16:07
0

Jo jag har haft paprika förr om åren bla en svart och en blå som jag köpte från canada men kommer inte ihåg företaget längre å jag vet att jag för en 10-13 år sedan satt å sorterade massor av kataloger jag hade från världen över men kastade allt då jag inte skulle odla mer kastade alla hortica nr oxå och viola tidningen med dom kunde man ju haft kvar å bläddrat i

Men dom senaste åren har vi haft paprikplantor för skojs skull å då har vi bara köpt vilka som helst paprikafrön å sedan drivit upp plantor som sedemera gett lite paprika under höstarna å dom blir krispigt goda fast oftast orkar jag inte vänta tills dom blir röda utan dom åker i pannan gröna :-)

Kul att du gillade humlan :-)

mvh/bjorsa

Christina
2006-06-17 18:23
0

Wokad paprika är smaskens!

bjorsa
2006-06-17 18:33
0

Jo eller att man tar lök squash paprika chilli å steker de efter man stekt kött i pannan så får de gå där tills de e mjukt serveras sedan till köttbiten hmm nu blev jag hungrig :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-06-19 00:15
0

Tog lite humlebilder nu på kvällen då dom är som tokiga i kaprifolen och lupinerna men humlor är snabba de blev inte dom bilderna jag ville ha men man ser ju att de e en humla :-)

Först en på lupinen

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-06-19 00:16
0

Här är en på kaprifolen

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-06-19 00:18
0

och en lite närmare på kaprifolen,och humlor är ju nyttodjur i trädgården så dom vill vi ju ha :-)

De ser faktiskt ut som om den dansade med kaprifolen å de gjorde den oxå för dom for som skollade troll från blomma till blomma så de var inte bara att sitta å plåta man fick springa :-))

mvh/bjorsa

Christina
2006-06-19 00:40
0

#14 är för härlig. Humlan är alldeles nedstänkt med pollen. Byter skrivbordsunderlägg på datorn igen - det var kul det här! 

Ja humlor vill vi inte förgifta. Norra halvklotets viktigaste pollinerare - stämmer väl? Utan dem finge vi springa runt själva med våra små penslar i trädgården.

Jättebalsaminen som invaderat vår trädgård är visserligen rätt lätt att rycka upp. Men vi behåller alltid några stycken av vid terrassen för nöjet att kunna se humlorna krypa in och förse sig.

bjorsa
2006-06-19 01:07
0

Tänk om man kunde träna upp humlorna att spöa bladlössen då hade man den perfekta nyttoinsekten :-)

Kul att du gillade humlorna får nog oxå ta å lägga till någon bild till skrivbordet för nu har jag ett foto jag tog på filmjölksdroppar i grön fil :-)låter mysko men höll på att försöka fota droppar av olika vätskor ett tag :-) skulle nu länka till den bildserien på foto iFokus men sökningen är så dålig att jag hittar den inte :-(

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
2006-06-23 13:15
0

Bjorsa - Härligt att se dina bilder på squashen. Mina plantor har blivit gigantiska, och jag inser redan nu att jag behöver ett större växthus. *ler*

Du skulle möjligtvis inte vilja skriva lite mer om hur man på bästa sätt odlar squash? Tex, kan man klippa bort lite av alla dessa stora blad som bildas? Behöver jag pollinera blommorna så som man skall göra med melon? Hur vet jag när det är dags att plocka? Blir många funderingar när man står i växthuset och tittar på dessa monster som håller på att ta över allt utrymme.

Mvh: Therese

bjorsa
2006-06-23 18:29
0

Therese låt bladen sitta kvar du behöver även pollinera squashen men squashen brukar ha bra med hanblommor att använda å ta dom när dom har öppnat sig å använd hanblomman som pensel å har du tur så finns de även lite insekter som hittar in å hjälper dig men de går ju ganska lätt att pollinera å passa på å gjör det när du har vädrat huset så att frömjölet släpper lätt sedan kan de få bli fuktigt så de gror.

Squashen kan du skörda som liten eller stor behöver ej bli mogen eller så små squash kallas för zucchini å då är dom ca 15-20 cm om du däremot låter den få växa så blir den på flera kilo men då kommer de inte så många nya frukter .

Sen så är de gott att stecka strimmlad/skivad squash med lök i de som blir över när man stekt kött å låta de bli mjukt sedan serveras till köttet å kryddas efter behag men chillie eller tandori är gott.

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
2006-06-25 12:47
0

Tusen tack för informationen. Glad

Det är verkligen jättespännande nu när allt blommar och så. Fast jag är lite småbekymrad för mina meloner, jag tycker att plantorna är vääääldigt små, fast blommar, det gör de…

bjorsa
2006-06-25 16:47
0

Hur små är dom ? längd på plantan? bladens storlek?Vilken färg har plantan ljusgrön mellan grön eller mörkgrön?å vilken sort var de?

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
2006-06-28 23:22
0

Oupps, har ju totallt glömt bort att svara dig Bjorsa. Förlåt. Generad

Jag satte mest nätmelon, men provade även en vattenmelon. Plantorna är ca 50 cm höga, bladen är väl en 15 -20 cm breda. Nätmelonens blad är ljusgröna och vattenmelonens har samma friska gröna färg som gurkplantorna ungefär.

Jag tycker att plantorna ser friska och krya ut, bara att de är betydligt mindre än vad jag väntat mig…

bjorsa
2006-06-29 12:54
0

Att dom är ljusgröna låter ju faktiskt som om du har näringsbrist hos dom fast jag kan ha fel men liten fråga hur mkt gödslade du innan du satte plantorna och sitter dom i jorden eller i stora krukor ?

Om dom sitter i jorden var den tidigare odlad och hur mkt gödslade du jorden på en höft så där ?

Om dom sitter i krukor hur stora är dessa ? och vad för slags jord var i såfall planterade i.

Om du vill ha lite mer fart på dom så kan du ju övergödsla med tex hösgödselvatten dvs man låter hönsgödsel ligga i vatten och sedan vattnar man med det men ej färsk utan brunnen gödsel och har man inte allt för mkt att gödsla finns de ju att köpa flytande blåkorn http://www.bayergarden.se/bayer/Internet_Bayergarden_SE.nsf/Public/6F23AAEAA8792134C12570D6004ABAA8

för när man odlar ganska intensivt som man gör i växthus så behövs de oftast övergödslingar eftersom man inte kan ge så mkt gödsel direkt i jorden på våren då de skulle bli för höga ledningstal i jorden å då skulle man få problem från starten med att plantorna for iväg som raketer å blev bara grön blast .

Du kan ju oxå bara testa med blomstra till just dom lite ljusgöna plantorna å se om dom inte sätter lite fart men dom kommer nog att behöva näring även senare men man får ju inte heller ha för mkt men följ bara anvisningarna på produkten så funkar det men de e alltid svårt att just säga att de e näringsbrist kan ju järnbrist oxå eller så är allt ok  :-))) de e bara att prova på eller så tar du ett blad med dig till en plantskola å frågar dom för dom om de e någon brist å isåfall vilket gödselmedel du behöver

mvh/bjorsa

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-06-29 17:36
0

Har inga nätmelonplanter själv utan har bara honungsmelon pga kylan tog med sig plantor så jag hade ju ingen nätmelonsplanta att titta på men hittade nu en bild på vad jag tror är en nätmelonsplanta och den har ju faktiskt en ljusare grön färg så kanske dina har tillräckligt med gödsel http://www.victoryseeds.com/catalog/vegetable/melons/planters_jumbo.jpg

fast kanske inte :-)) att ge andra råd när man har glömt de mesta man en gång kunde är inte så lyckat :-)(fast övergödslingar behövs ju ändå )

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-06-30 00:34
0

fortsättning på #0 här är den färdig att ätas tycker jag den är väl en 20-25 cm så den går i pannan i morgon :-)

mvh/bjorsa

Christina
2006-06-30 01:09
0

Verkligen inte illa så tidigt på sommaren! Har inte några grönsaker knappt alls i år. Hann inte med. Men nästa år du!

bjorsa
2006-06-30 02:26
0

#25 :-) Såg att chillin börjar komma oxå men dom är små ännu kanske 2 cm

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-06-30 02:27
0

Även paprikorna börjar att få smått fast då är de smått någon cm bara

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-06-30 02:31
0

Och dom få tomaterna jag har ser ut att trivas å pollineras trots den höga fuktigheten men har i år varit noga med att vädra ordentligt på förmiddagen har då fällt hela gaveln på huset så att de torkar upp ner till tomaterna som hamnade långt inne i huset men dom har 7 klasar nu och dom nedersta klasarna har runda men gröna tomater .

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-07-03 17:00
0

Fortsätter väl med en bild på grön squash som är lagom till maten idag fast nu när jag räknade efter så har jag visst satt 20 plantor så snart när alla bär frukter då får man käka squash till frukost :-)fast de finns ju grannar å vänner att ge till och så kan man ju frysa lite eller så kommer ohyran å tar allt :-))

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
2006-07-08 12:52
0

Hmm, någonting har hänt. Oskyldig

Sedan sist jag skrev här har melonplantorna vuxit, vuxit och vuxit lite till. De har blivit bamsestora. Så nu är jag inget bekymrad längre.

Gödsel har de fått under hela tiden. När jag planterade dem och så slänger jag till dem en näve hönsgödsel några gånger i veckan. Frågan är bara hur mycket gödsel man skall tillföra. Jättesvårt att veta juh. Generad

Nu skall jag ta kameran med mig och skutta ut i växthuset för att se om jag kan få lite vettiga bilder.

Mvh: Therese

bjorsa
2006-07-08 15:40
0

#30 Va bra att dom tagit fart själv har jag 2 st som bara står å stampar och en som växer på ordentligt den har en melon nu stor som ett plommon å de är en honungsmelon lägger in en bild på den.

Du gödslar säkert rätt du får ta en titt på paketet å se hur stora givor dom rekar för köksväxter och övergödslingar men de går nog bra utan oxå man får känna sig fram å titta på plantorna själv kör jag med flytande blå korn som jag vattnar ut i 1ggr i veckan men de första ggr jag använder deras produkter har tidigare varit kravodlare för många år sedan å fortsatte med naturliga gödsel medel men i år kör jag den enkla vägen å kör konstgödsel fast har i alla fall inte börjat med att bespruta med gift men de kommer väl :-))

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-07-08 15:43
0

Tog en bild på mina chillisar dom börjar att bli riktigt stora nu på en del plantor dom är färdiga på storleken men tar väl ett tag inann dom blir röda fast går ju att ta dom gröna oxå

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
2006-07-08 15:54
0

Lite bilder blev det.

Först ett på nätmelonen.

Therese-jhfd
2006-07-08 15:56
0

Gurkorna har ett väldigt udda utseende när de är små.

Therese-jhfd
2006-07-08 15:57
0

Lite trassel…

Therese-jhfd
2006-07-08 15:59
0

Gurkplantorna och vattenmelonen står bredvid varandra och är till utseendet väldigt lika.

Gurk - eller vattenmelonblomma…

Therese-jhfd
2006-07-08 16:01
0

Måste bara få visa en bild på kanelbasilikan. Jag tycker att den har så härlig färg.

bjorsa
2006-07-08 17:15
0

Kul med bilder therese dom ser ju fina ut plantorna å meloner på gång oxå .

Nu kommer åskan här så man får väl kopplar ner nu så att man inte fölorar adsl modemet eller datorn för igår när åskan gick så började de brinna inte så långt härifrån å förra året så tog åskan styrkortet till min pelletsbrännare .

mvh/bjorsa

Christina
2006-07-08 18:44
0

Kanelbasilikan var fin. Vill också ha. Livsfarligt med era blder. Ser bara mer och mer och som väcker habegär.

Åskan lurar i bakgrunden men långt borta. Senaste gången var jag för långsam med att koppla ur och fick datahaveri. Kanske bäst göra som Bjorsa redan nu.

bjorsa
2006-07-08 20:58
0

Smällde bara några ggr här sedan var den förbi men nu är de svalt ute å molnigt faktiskt skönt med lite svalare väder men vill inte ha en massa åskväder för den ställer ju bara till en massa om man glömmer å dra ur här har den käkat upp några modem å telefoner men datorn har jag klarat peppar peppar .

mvh/bjorsa

Christina
2006-07-09 00:26
0

Slapp undan den här gången också. Men har setat ute och njutit av att det blev litet svalare.