Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 17575 ggr
kickboard
11

Blommor för glasat uterum ?

Vill gärna ha tips på blommor som tål värmen i ett inglasat uterum. Har provat en del som inte gått så bra, tex ampelpetunia och lobelia. Den enda som gått bra har varit blomman för dagen som tycks tåla mycket sol och så ampeltomater förstås.

beem
3

Jag har ett inglasat uterum och har problem också med växterna. Det blir så vamt och luften blir torr.

Hängbegonia, pelargon, kaktusar, fetbladsväxter går bra. Jag brukar också ställa ut någon större krukväxt i altanen.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Christina
0

Doftande kryddor är roligt att ha. Basilika och dragon t ex. Och ett citrusträd kanske? Dyra men vackra att se på. Chili av alla möjliga sorter.

Orkidéer - duscha dem ofta. Änglatrumpeter finns överallt till en hyfsat låg kostnad nu.

Hoyor borde gå bra, men ska skyddas från direkt solljus på bladen.

kickboard
0

Tack för tipsen! 

Sökte lite själv på google och fann en del intressant till slut:hängpelargon, palettblad, rosmarin,paradisträd, oleander, murgröna, bougainvillea, dadelpalm bland annat.

Så nu blir det till att prova lite efter midsommar.

kickboard
0

Jag har nu inhandlat lite växter och placerat ut i glasrummet: bougainvillea, nerium oleander, murgröna, kaffebuske, hänpelargon och en sort som jag inte vet vad den heter. Ska ta en bild senare när jag får hem kameran. Det är säkert nån av er som vet.

Nu blir det spännande att se om blommorna trivs i värmen och solen.

Pernilla
0

Åh vad jag blir avundsjuk! Skaffar vi någonsin hus är ett växthus/ inglasat uterum ett absolut måste. Tycker du ska slå till på ett Citronträd också, de är så vackra och doftar fantastiskt…

Vad är en kaffebuske?

kickboard
0
Christina
0

Du får berätta för oss om de alla klarar solen och värmen i ett inglasat uterum. Hur ligger solen på? Är det direkt solsken hela dagarna utan skydd eller vandrande skugga också?

kickboard
0

Solsken så gott som hela dagen, då glasrummet är byggt runt ett hörn i sydväst. Vi har två stora skjutdörrar och två takluckor som man kan öppna när det är varmt.

Christina
0

Aha - rena rama växthusatmosfären kan ni få då? Hoppas kaffebusken frodas.

Pernilla
0

Åh! Det är kaffe alltså, ingt som bara påminner om kaffe. Coolt. Så varmt som ni kommer ha det, behöver ni kanske inget rosteri heller…?… Glad

Christina
0

Inget går upp mot svenskt kaffe….Flört

kickboard
0

Eller finskt PresidenttikaffeFlört

Christina
0

Förlåt - glömde var du finns och odlar - men spelar ingen roll - vi är väl alla lika övertygade om att just VÅRT kaffe är det enda som smakar som kaffe ska…

kickboard
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag tagit lite bilder, få se om jag lyckas publicera dem.

Blomman längst till vänster är den jag inte vet namnet på.

kickboard
1

Fler bilder

kickboard
0

Hängpelargonen skulle jag tro

kickboard
0

En annan vinkel

Christina
0

Passionsblomma? Låter det bekant? Tycker inte bladen ser riktigt typiska ut, men den är en slingerväxt och jag tycker mig se att du bundit trådar från taket till den att slingra sig på.

Rosengeranium brukar rekommenderas för inglasade  uterum, men den skulle du nog ha identifierat jälv genom doften.

Pernilla
0

Det ser fantastiskt vackert ut!

Christina
0

Vackert uterum du har! Vill ha också för alla andra årstider än den korta sommaren.

kickboard
0

Passioflora stod det på burken, men trodde inte det hade med växten att göra. Det var tydligen så i alla fall. Tack för svaret!

Christina
0
kickboard
0

Blir lite betänksam då blommorna på mitt exemplar är gräddfärgade och mindre än de som syns på bilden. Finns det någon annan variant också?

Christina
1

Ja det finns flera olika varianter av passiflora. Intressant medicinalväxt.  

Här kan du nog leta dig fram till exakt vilken hybrid du har.

kickboard
0

Puttar upp inlägget då det aktualiserats på nytt