Vad är detta för buske?
Har hittat några bestånd av buska som verkar växa vilt vid vår sjö. Det skulle vara riligt att veta vad den heter och om man kan ta skott ifrån den. Den har så vackra nästan limegröna blad.
Ser ut som något slags slide.
En stor varning för att ta skott, de går lätt att ta rotskott från slideväxter men både sorter som parkslide och jätteslide kan bli ett besvärligt ogräs som är svårt att utrota de brukar ju t.o.m överleva ogräsmedel som Roundup.
Jag har sett dessa på vägkanterna i Halland och undrat så vad det är. Tack för infon.

Parkslide
Fallopia japonica (Houtt.) Ronse Decr.
Vetenskapliga synonym: Polygonum cuspidatum Siebold & Zucc., Reynoutria japonica Houtt.; Polygonum compactum Hook. f. (var. compacta)
Svenska synonym: rosenslide, dvärgslide (var. compacta)
Parkslirekne
Japansk Pileurt
Japanintatar
Japanese Knotweed
Japan-Staudenknöterich
Beskrivning. Parkslide är en storväxt, flerårig ört som har underjordiska utlöpare och bildar stora bestånd. Stjälken är grov, upprätt, grenig och blir drygt två meter hög. Bladen är en dryg decimeter långa och äggrunda med utdragen spets och tvär eller kilformad bas. Parkslide blommar i september-oktober, blommorna är vita eller rödlätta och sitter i greniga klasar i bladvecken. Varieteten rosenslide (var. compacta (Hook. f.) J. P. Bailey) är betydligt lägre, upp till knappt en meter hög, och har tätare, rödlätta blomsamlingar.
Parkslide känns igen på storleken och de spetsigt äggrunda bladen som har tvär eller killik bas. Den liknar mest arten jätteslide (F. sachalinensis), men den senare är betydligt mer storväxt, med grövre stjälk och större blad som har urnupen bladbas.
Utbredning. Parkslide är en ursprungligen odlad art som härstammar från Ostasien och som lätt naturaliseras. Den är ganska ovanlig men förekommer ibland i ängsmark och skogsbryn på kulturpåverkad mark. Varieteten rosenslide (var. compacta) har påträffats tillfälligt. Första fynduppgift som förvildad är från Blekinge och Östergötland och publicerades 1909 (Hylander 1971).
Användning. Parkslide odlas som prydnadsväxt i större trädgårdar och parker.
Etymologi. Artnamnet japonica kommer av latinets Japonia (Japan) och betyder japansk.
**Familj: Polygonaceae
Släkte: Fallopia
**

Det är nog rosenslide jag hittat blommar nu i september oktober och är kanske bara metern hög. Jag ska nog inte ta in den i trädgården då. Kanske jag planterar lite i skogsbrynet. Tack så mycket för hjälpen.
Det ser ju väldigt dekorativt ut med dessa hängen. Har en plats lite utanför så blir det säkert jättebra.
drar rötterna i väg från en parkslidestubbe, då jä, ja, det är väl risk att man får gräva ur gräsmattan och lägga nytt. nåt som sprider sig och växer upp fort som detta falskbambu vet jag inte om det finns. jag har läst om bekämpning av det och det räcker tydligen inte med 1 kur med roundup direkt ner i stammen, utan man måste köra ett antal gånger, och det kanske inte hjälper.
Denna växt är ett ogräs som borde förbjudas! Vacker- JA men aj aj aj så hemsk att hålla koll på. Den sprider sig med skott-rötter under marken som letar sig fram långt åt alla håll och det "pluppar" upp små knallröda skott överallt i marken från denna Slide (som borde kallas djävuls buske i mina ögon) och det är i stort sätt hopplöst att få bort. Den är så stark att den kan ta sig igenom tegelmurar!! Så var rädd om era hus!
I Wales har det blivit en landsplåga då den har spridit sig till stora skogar och de har stora problem med att bli av med den.
Jag har en granne här som har den på två ställen i trädgården och jag har talat om för dom vad det är men dom envisas med att behålla den, så jag är inte så glad över den saken då jag är orolig för att den skall leta sig ram till vår tomt.
Så jag rekomenderar inte denna växt som något man vill ha i sin trädgård.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Det finns flera olika slide-arter som är olika när det gäller förökningen t.ex. jätteslide, finnslide, parkslide, dvärgparkslide och gråslide. De olika arterna är svåra att skilja från varandra. På bilden är det troligen parkslide som bara blir omkring 1½ meter hög. Höjden på olika arterna varierar från ½ meter till över 4 meter. Några arter sprider inte ens med rotskott t.ex. alpslide och vippslide. Jag tror att det är den riktigt storväxta jättesliden som har blivit en landsplåga i England.
Det är stora problem med dessa i Danmark och det finns regler om att de ska bekämpas på liknande sätt som det finns med jättebjörnloka. Fallopia japonica, parkslide är den som är störst problem med i DK.