Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: trädgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2119 ggr
Ulla
0

Jag växer var jag vill

Visst är det lustigt att växter som hittat sin egen växtplats ofta trivs alldeles förträffligt men när man själv håller på och bäddar och förbereder så passar det inte alls.

Jag har tex en Nevadaros som jag berättat om tidigare som dök upp på helt fel plats. Nu när jag har flyttat den till ett mycket bättre ställe så vill den inte alls.

En alpklematis som jag har i en tunna frös ner för några år sedan. Som tur var så hade den självsått sig så att det kom upp några småplantor i tunnan, i krukor bredvid och långt in under huset. Glad i hågen har jag sedan försökt få en likadan klematis på andra sidan också. Jag har grävt upp småplantor och flyttat dit, jag har tagit reda på frön från moderplantan och strött ut på det nya stället men ingenting vill sig. Plantan under huset blommade i år. Jag fattar inte var den får vatten ifrån. Fundersam

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Christina
0

Visst är det märkligt? Som  ungar som får för sig att de ska sova i tält i skogen istället för i sin nyinredda barnkammare.

Tom
0

Ja visst är det konstigt.

Jag minns för många år sedan då min vän arbetade på en blomsterfirma. Han plockade hem ett antal gröna växter som vi placerade i mitt hus. De som inte fick plats föste jag ner i ett förråd i den kalla kolmörka källaren. Jag skötte om dem efter bästa ungkarlsförmåga men alla dog under vintern. Utom de som hade stått nere i källaren. De var otroligt välmående trots total brist på både ljus, värme och vatten.

Tom