Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 8112 ggr
FeliciaS
5

Odla och äta sesam?

På resa i Sydkorea i september fick vi flera gånger färska gröna blad att äta till maten. Ett var ätlig krysantemum som var mycket gott, men ännu godare var blad av sesam. Är det någon som vet om vi kan odla sesam här och om det är den sort man hittar i t ex Impectas frökatalog?

undrande odlare (använder min dotters identitet då jag ännu inte skaffat egen på detta fantastiska trädgårdsfokus)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Bjornen
0

Ätlig krysanthemum har jag odlat några gånger, men däremot inte sesam. Det är huvudsakligen två arter som odlas Sesamum indicum och S. orientale. Den senare arten har hittats växande på svenska soptippar vid enstaka tillfällen bl.a. Helsingborg och Sävar. Den bör gå att odla men bör nog förodlas och odlas på varmt ställe.

odlar-marie
0

Tack för snabbt svar!

Hittade efter lite internationell sökning som slutade på wikipedia att det jag åt måste vara Perilla frutescens var. crispa. Någon som härstammade från sydkorea angav att sesam-blad ofta är en felöversättning. nu har jag beställt frö och ska pröva att odla i år.

Bjornen
0

Perilla frutescens är en bladmynta med rödaktiga blad som lanserades för några sedan i Sverige.Den ser helt annorlunda ut mot sesam. Även sesam används att äta i sallader och har lite köttiga blad och är lite släkt med våra mållor. Bladmynta säljs nog i de flesta affärer.

pyromanen
0

#3, denhär gången är det jag som är lite finpetig…  släktet sesamum hör till familjen pedaliaceae.. scrophulariales, lamianae.. så medmindre något har gjorts om (och sånt händer ju!) sedan jag läste systematik så är inte sesam mer släkt med våra mållor än att de båda tillhör dicotyledones.. inte för at jag tror det är viktigt för tråden,bara en detalj Glad

Har sett odlingar av sesam i Indien och Viet Nam, men inte sett (eller smakat) att man äter bladen, men man äter ju många olika blad… så varför inte.   Har även träffat på ett annat roligt exempel på "språk-förvirring" när det gäller ätliga blad. Det finns något man på Sri lanka (och säkert andr ställen) kallar "curryleaves"… kan ju låta som blad från curryträdet :) Nu har jag faktiskt glömt vad det botaniskt sett var för någt, det var blad från ett träd i alla fall och inte från någon ktyddväxt som annars ingår i kryddblandningen curry….  finns mycket roligt i världen..