Orkideér!
Hej på er igen…
Kanske fel forum, men jag litar ju på er folks!
Jag har en orkidé, klassisk brud, vit. Den har blommat över för denna ggn och jag undrar om jag kan klippa ner den direkt, eller om stänglarna måste vissna sakta bort i sin egen takt.
Hur gör jag med den?
/Lillhumlan.

Visst går det att klippa ner blomställningen på brudorkiden, men stjälken är grön och även den samlar näring till växten genom stammen via fotosyntesen. Ibland om än ganska sällan kan det på blomstängeln bildas "sticklingar" som kan ge upphov till nya plantor.
Klipp inte ner stängeln så länge den är grön , du kan få nya blommor på den,, det har jag fått.
Vandra i Ljus å Skönhet
Också jag brukar få nya blomknoppar på stängeln, jag väntar tills den har torkat in innan jag tillslut skär av den. Brudorkideér har inga bulber att samla näring och vatten i, och behöver av den anledning lite mer vatten än de som har knölar/bulber.
Jag har aldrig fått det. Fast jag inte klipper av den förrän den vissnat helt.
Jag har även en cambria som jag inte riktigt vet hur man gör med. den är ny för i år och har just blommat över. Den har inga luftrötter och står i en kruka som inte är genomskinlig(den var så när jag fick den). ska den vara så? Skall den vattnas på samma sätt som brudorkidén? Jag har sett att "basen" är förtjockad på den.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Cambria är ett handelsnamn på en del familjehybrider. Dess riktiga namn är palettorkide ( x Vuylstekara hort.) Det är orkideer med bulber oh är epifyter. De är undefär lika lättodlade som brudokideer men bör ha något tätare vattningar då de trivs i mera jordliknande substrat.
ok, Är den en "epifyt"? .bulber är det små knölar i jorden? Jag har försökt googla på den men inte hittat så mycket.

Ja det är en epifyt. Den är jordlevande och bulberna samlar näring och vatten och har inga luftrötter och därigenom vill den ha mörkt kring rötterna. Brudorkide har luftrötter som fungerar som näringsupptagande genom fotosyntes.
Ok, då vet jag att den ska ha kvar sin ogenomskinliga kruka,när jag planterar om den. jag har funderat på det. Hur ofta och mycket ska den vattnas? tål den torka? Jag är en sk "glömström", men har ändå fått väldigt många blommor att överleva hos mig. När jag vattna oftast var 7 till 10 dag så får blommorna en större mängd vatten åt gången. jag brukar vattna tills jag ser att vattnet kommer nut på blomfatet eller ytterkrukan.
#9 När jag införkaffade mej mina två Orkideér för snart ett år sedan,satt jag om dom till hydrokulturodling,jag hade nog inte klarat av dem annars:)På detta vis ser man vattnet och det går flera veckor innan man på nytt måste vattna.
Så jag kan verkligen rekommendera det.

De vanligaste orkiderrna odlas bäst på vanligt sätt. Men lite ovanliga arter som växer i fuktiga regnskogar kan inte odlas på annat sätt än hydrokulturodling, då de kräver mycket fuktig luft och vill ha temperaturer som överstiger normal rumstemperatur.
Mervi, ingen risk att jag vattnar ihjäl blommor. Jag är nog åt andra hållet istället.
Då klarar du dem säkert. 
Ok