Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 1850 ggr
Iram
0

Lite hjälp önskas!

Såhär framåt vårvintern börjar man såklart längta ihjäl sig efter våren och planeringen är i full gång. I år tänker jag äntligen anlägga en örtagård bredvid mitt växthus! Nu ska äntligen mina slumpvis utplacerade läkeörter och kryddor få en egen inhägnad täppa.

Jag har köpt staketsektioner i trä som jag tänker måla i förväg, så att det är bara att sätta upp dem senare i vår. Men nu har jag blivit lite tveksam över vilken färg jag ska ha på det… Har tänkt mig vitt hela tiden, men ni kanske har något förslag på någon annan snygg färg? Kan tillägga att vårt hus är en gul stenkåk från 50-talet.

Vilka färger passar på staket till en gammeldags örtagård med stenplattor i grått? Någon man ska akta sig för, som stör blommorna och ser fel ut?

/Marie

Bjornen
0

Förr var örtagården eller som den ofta kallades kålgård där man odlade grönsaker och örter, inhägnad med gärdesgård liksom all odlad mark som inte skulle betas av djuren. Jag skulle välja så diskret färg som möjligt.

För att få bästa kvalitet ska det var soligt och varmt läge. De flesta örter trivs bäst på torare och väldränerad mark. Myntor är väl nästan de enda som trivs bäst i tyngre och fuktigare mark. Ett fåtal trivs i skugga och humusrik jord som t.ex. myskmadra och hasselört.

Torparmor
0

Falurött är en färg som smälter in mycket bra mot grönska

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

poja
0

Tänkte föreslå samma som torparmor, lite brunröd typ  engelskt rött.

Iram
0

Ja, det är typ mellan vitt och falurött valet står. :-)

Vi har redan ett staket på framsidan av huset som är vitt, så det skulle smälta ihop bra. Å andra sidan är gården stor och staketen kommer inte att stå speciellt nära varandra. Nackdelen med det vita är att jag har tänkt att två av staketsektionerna i ett hörn skulle bytas ut mot ett högre plank för en liten sitthörna. Då kanske vitt mot plankväggen kan kännas bländande? Ödtagården är i full sol. Lekte med tanken på att måla staktetet vitt och insidan på planket i någon mörkare färg som passar till, kanske ljusgrått?

Som sagt, har tänkt på falurött/engelskt rött också… Jag har ett litet rött hönshus och det skulle passa mot det även om inte det heller ligger precis intill.

Och tack för tipsen!! :-)

poja
0

Vitt blir smutsigt och grönt av alger efter ett tag.

pyromanen
0

Tänker som Poja. vitt funkar om man tycker det är ok att torka av ibland…  Har vitmålade träbänkar i trädgården och gillar dom, men de behöver såpvatten och en trasa ibland.

Tilda-T
0

Fördelen med falurött är att det är så enkelt när man behöver måla om  igen. Ingen skrapning eller borttagning av gamla färgrester utan det är bara att stryka på nytt igen.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Christina
0

Gillar också falurött av samma anledning som Tilda. Hatar allt som heter förarbete med målning. En stor fördel att slippa skrapa och slipa allså.

elenor
0

Även jag skulle välja Falu rödfärg!

Lycka till med örtagården!

Bjornen
0

Det beror mycket vilka växter man planterar. Jag tycker att det är viktigt att växterna syns och då får inte omgivning bli för dominant. Rödfärg kan bli en för stark färg som gör att växterna inte blir i blickpunkten.

anki1
0

vad sägs om lasyrfärg för utebruk? vi har sån till vår uteplats Honungs färg.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk