Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 8641 ggr
rakuLotta
9

Magnolian har rost

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en magnolia(susan) som är ca 10 år. Den har vart helt magnifik men så var vi tvugna att flytta den pga utbyggnad av huset. Vi beskar den innan för att matcha rotsystemet och flyttade den. Det gick bra och den tog sig och fick t.o.m blommor rdean året efter. Men så fick den rost. Var uppe på trädgårdshandeln och köpte nån speciell jord som skulle hjälpa. Beskar den hårt för att få bort all rostangrepp och hoppades på det bästa. Den stackaren ville verkligen leva och fick ett par stackars blommor året därpå. Nu har jag dock upptäckt mer rost på stammen. Vad tror ni. Är det lönt att beskära igen eloler får jag helt enkelt se den som förlorad?

(har vart noga med att ta bort alla blad så de inte ska falla ner i jorden…)

MVH Lotta

Bjornen
0

Jag har dålig kunskap om magnolia eftersom jag bara lyckats få en stackare att överleva i zon 6. Men jag ska försöka ge lite allmänna råd i alla fall.

Många rostsvampar värdväxlar med någon art i en helt främmande släkte. Riklig kvävegödsling innebär ökande risker för angrepp och ett luftigt läge försämrar svampsjukdomarnas trivsel. Överlag gäller det att få växten att trivas. Rotsystemet på magnolia är känsligt för klämskador och flyttning bör man undvika (men ibland måste man). Inga växter med kraftigare rotsystem bör finnas i närheten och grävning i närheten av dem ska undvikas. Magnolia vill ha fuktig jord och ett pH-värde som är lite lägre. Vid vattning vattna endast på morgonen eller förmiddagen så att inte bladen har mycket fukt under natten. Beskärning måste ske bara försiktigt.

rakuLotta
0

Ja, jag får göra ett sista försök. Tack för råden. Det bär mig emot att behöva gräva upp den oxå. Hur är det…om man inte får bort rosten, kan det bero på växtplatsen? Sitter rosten kvar i marken eller går det att plantera nåt annat på samma ställe eller bör man vänta några år?(det är ett bra ställe och man ser den så bra från många fönster) dessutom är det vindstilla och det har jag inte många …här är ett riktigt blåshål…och eftersom magnolian har trivts bra här så vill jag kanske sätta en ny.

är väldigt tacksam för hjälpen. Nu åker jag till Sälen en vecka. Blir konstigt att inte göra mitt dagliga besök på iFokus.Beroende?? ,…kanske detSkrattande

Christina
0

Jag tar numera med mig datorn och hoppas hitta platser där jag kan logga in mig trådlöst. Ofta hittar jag nåt i luften :)