Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 6435 ggr
elenor
0

Svår vårlängtan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försöker stilla min vårlängtan med att lägga upp trädgårdsbilder i det nya webbalbum, som jag bytt till.
http://picasaweb.google.se/Mariehem2

Måste verkligen rekommendera Googles gratisprogram Picasa och dess albumsystem.
Picasa är min bästa hjälp i bildhanteringen. Utan det skulle jag ha väldigt svårt att hitta alla mina bilder.
En stor fördel är att det är så otroligt lättarbetat vid inlägg, flytt och ändringar. Massor av bilder får plats! Runt 4000!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=48a8e2f9-9887-4ecd-a5a5-084189510238&Filename=Vårplantering i krukorna 2 (Small).JPG)

Maria
0

Så fina bilder.

Jag använder mig också av Picasa och är så nöjd. Roligt är att man kan lägga ut bilder i album på webben och dela med sig till vänner o bekanta.

Privata Picasa är som du säger så lätthanterligt och man har full koll på bilderna och med en bra redigeringsdel.

/Maria

BiGavia
0

Oj, va fint, nu fick jag  oc kså en heltokig längtan efter vår.

Här är det fortfarande mycket snö 93 centemeter och det verkar ska komma mer. Så, jag behöver då inte rensa ogräs än.Skrattande

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Christina
0

Vilka ljuvliga bilder Elenor. Tack för att du delar med dig av dem.

Själv stillar jag min vårlängtan litet något genom att planera för trädgårdsmässan i Stockholm där jag ska vara med att bygga och bemanna Rosensällskapets monter.

elenor
0

Bumbleboo, jag tittade på dina bilder - härliga katter! Älskar också katter, men är tyvärr ganska allergisk mot dem, så jag har inte självmant skaffat de som bor hos oss. De har skaffat sig själva till oss! De måste bo i stallet och snickarboden. Fast det verkar de trivas bra med.

#2 askfisen

Du har mitt varmaste medlidande för den långa vintern! Har faktiskt själv bott i norra Västerbotten i mer än 6 år, så jag vet hur lång och mörk vintern är!

#3 Christina, jag längtar också efter att få komma till trädgårdsmässan, men i år är jag faktiskt alltför bunden, så jag får avstå. Hoppas läget är bättre nästa år!

camillal777
0

Tack för tipset! Detta behöver jag just precis nu :)

Vilka underbara bilder , såna väcker en alldeles speciell längtan i hjärtat…..snart …får vi känna lukten av dessa livslustspridare :)

Varm kram

Camilla

camillal777
0

Glömde skriva vad jag skickade med för bild, detta är det första vårtecknet  för mig varje år, videkissarna som släpper sina vintermössor i snön.

:)

[Mariann]
0

Åååå videkissar mmmmmmmm

jag har också en mkt svår vårlängtan………

[Mariann]
0

en sån här kulle jag vilja ha  Cool

Krokus

Bjornen
0

Videkissarna verkar vara daggvide som ofta öppnar sig under vintern. Det är ganska vanligt att de öppnar sig redan i december månad ända här uppe. Jag vill därför inte kalla det något riktigt vårtecken. Som det är här är de ganska sena av sig denna vårvinter.

anki1
0

Åhhhhh vilken underbar krokus äng. jag blir så avis.Skrattande

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

catcat69
0

Fantastiskt!!! Jag förstår att du kallar det för paradiset. Hur stor är din tomt eller mark? Så känns min drömträdgård, har väl inte riktigt samma förutsättningar till den men jag ska verkligen försöka. Kommer att titta in fler gånger på dina otroliga fina bilder!!!!

elenor
0

Svaren har dragit ut på tiden eftersom jag varit på resa, och hade svårt att få tid att svara, fastän jag var in och läste. 

#5-6
Camilla, jag älskar också de härliga videkissarna. Har försökt plantera buskar med stora kissar på ett par ställen här, men de gillar inte vår torra sandjord, så de bara står där och växer knappt.

#8 Mariann, åh men vilken drömäng!

#11, catcat69 Vår mark runt husen är ca 7000 kvm, men det mesta är ängsmark. Innergården och själva trädgården är ca 1000 kvm sammanlagt. Det är inte så stort, men jag har litet svårt att hinna sköta allt ändå, så ofta är det rätt "vilt". Cool

Under tiden jag var borta har massor av vårblommor tagit fart.
Klematisar har fått 5 cm långa gröna skott. Undrar hur de klarat nattens köld. Det har varit -4° här.

Till och med tibasten har fått några utslagna blommor. Hoppas att de är litet köldtåliga!

Våririsen Katherine Hodgkins har nästan blomfärdiga knoppar, fast de knappt når över jordytan.

De grekiska krokusarna är väldigt söta och de öppnar sig lätt i solen.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=a47fc55d-4e4c-4aa5-8670-076c11fadce8&Filename=Grekiska krokusar 14 februari 2008 (Large).jpg)

anki1
0

"Min" trädgård är på ca 1000 kvadrat. Med mycket gräsmatta och en bergknalle (flathäll) Gräsmattan tar gubben hand om och de stora rabatterna blir min sysselsättning (törs inte anförtro den "gräsklipparmarodören" det. Det är mycket och det blir kanske lite "vilt" här och där. Men det har oxå sin lilla charm tycker jag.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
0

Storblommig klematis är dåligt köldtålig så det kan bli frostskador på skotten, men det är väl alpklematis eller sibirisk klematis som börjat växa och de tål ganska mycket frost.

Diana61
0

Kan ej ladda dina album just nu på min laptop, så jag kan ej se dina bilder. Får ta en titt senare. Även jag gillar picasa.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

elenor
0

Bjornen, nej, tyvärr inte en alp- eller sibirisk. De har faktiskt vett att hålla sig i skinnet än. 
Har glömt vilken jag planterade här. Det är en storblommig, som jag tror och säger att det är en vanlig Jackmanni. Så här såg den i alla fall ut i fjol.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=17e7e165-840f-4123-959c-4b0e173d0bfc&Filename=Klematis Jackmanni.JPG)

Bjornen
0

Alp- eller sibirisk klematis brukar vakna för mig i april, men de storblommiga sorterna först i juni och ibland till och med i juli. Men du har ju ett annat klimat än vad jag har. Färgen på blomman liknar Jackmanni, men jag tycker det ser ut som flera än 4 kronblad. Jackmanni har bara 4 kronblad och är därför lätt att känna igen. De flesta andra sorter har flera kronblad.

elenor
0

Har för mig att det var just för att den har fyra kronblad, som jag gissar att det är en Jackmanni.

Har försökt att förstora upp bilden för att se om det kan framgå på utsnittet. Det gör bilden litet suddig, men kanske tillräckligt tydlig ändå.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=1fa9aa52-052d-43dd-b120-79de886943ce&Filename=xx klematis Jackmanni.gif)

Bjornen
0

Jo det är nog fyra kronblad och då är det Jackmanni.

kickelina66
0

Jag lider också av svår vårlängtan. tyvärr dröjer det länge än, jag bor i västerbotten. men tack och lov kan man snart peta ner de första fröna(tomater och paprika).

jag har lagt in lite bilder i mitt album, välkommen in och titta. Bilderna är från förra sommaren

schadow
1

FundersamHej på er..

Jag undrar en sak när kan jag plantera vår lökar,bor i halland.Jag är inte så bra på detta men undrar om man kan plantera ut detta och få blom här i maj.

Går detta tacksam för svar..

Lena

elenor
0

Hej Schadow!

Lökar brukar man plantera på hösten. Tulpaner är ganska tåliga, och behöver inte så lång tid på sig innan vintern kommer, så jag tror, att det skulle gå att plantera nu och få blommor i år.

Om du har lökar liggande kvar i påsar sedan i höstas, så har du inget att förlora på att gräva ner dem nu. Skulle gissa att det inte är någon tjäle i marken i Halland heller.
Om de orkar blomma i år, så blir det möjligen litet försenat, men om lökarna ser bra ut, så kommer de säkert att växa till sig och blomma nästa år.

Det brukar gå att köpa blomklara lökar i blomsterhandeln. De går också att plantera ut, när det blivit litet varmare, men det blir ju en dyr lösning.

elenor
0

Nu har jag varit ute och fotat mina våririsar, 'Katherine Hodgkin', som slagit ut redan. De gör sig inte så bra tyvärr, när allt omkring ser så visset och fult ut. Men kryper man nära och tittar på blomman, så är den en ganska fin budbärare för våren. Fast jag tror aldrig de blommat före scillorna förut, men det gör de alltså nu. De första scillorna är bara i knopp än.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=ec361b35-0787-4399-9228-35b9bb4f4917&Filename=IMG_2418 (Large).JPG)