Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 1139 ggr
Illan
0

Å de blommar!

Jag är så stolt! Jag har drivit upp luktärter från frön. "Pytt, det är en enkel sak" tänker ni kanske, men för mig med svarta fingrar är det helläckert. Tänk att de där ynkla spetorna jag planterade ut i början av maj nu är meterhöga och kraftiga. Idag slog de första blommorna ut och de är så fina och doftar så ljuvligt!

Aklejorna har lagt ner nu för säsongen, men istället kommer mina ranunkler. Jodå, de har börjat visa sina blomblad. Underbart. Och doftschersminen sprider väldoft i hela trädgården, så mycket att grannarna kommenterat.

I trädgårdslandet frodas kryddväxterna. Tomaterna är på gång. Jordgubbarna mognar i en rasande takt så jag hinner knappt äta undan.

Nej, jag vill faktiskt inte åka iväg på semester nästa vecka när trädgården är så ljuvlig!

Christina
0

Nä nu ska man stanna i sin trädgård och njuta.

Tänk att dina luktärter blommar. Jag drev upp från frö för allra första gången och de växer och klättrar och hela uppsättningen är en halvmeter drygt. Men blommar inte. Dvs det kom två blommor i toppen för någon vecka sedan. Nu blir det torra små toppar istf blommor och jag undrar vad det är för fel.

kickboard
0

Mina luktärter blommar också sedan ett par veckor tillbaka och det är den vanliga klättervarianten som verkar frodas. I fjol hade jag den nya ampelsorten som inte tog sig alls, plantorna förblev små och ett par blommor var allt som kom. Ingen ampelfröjd där inte. Dem sådde jag alltså inte alls i år utan valde den traditionella varianten.

Illan
0

Har hört att det finns perenna luktärter - stämmer det? Och var får man fatt i sådana?

MaMaMade
0

Menar du rosenvial kanske? Men de doftar inte har jag för mig.

sislak
0

Ja, det finns perenna luktärtor. Själv blev jag begåvad med sådana förra året av min sonhustrus mamma. De är vackra men en aning taniga hos mig. Vet tyvärr inte var hon har fått dem ifrån.

MaMaMade
0

Här har du länk till rosenvialen:  

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/lathy/lathlat.html