Blåregn
Har ett Blåregn sedan flera år som inte vill blomma. Funderar på om det kan bero på att jag inte beskuret det något eller är det något annat som är orsaken tro. Någon som vet??????
Jag har inte så mycket koll eftersom jag bor i zon 5, och således aldrig ägt ett blåregn, men det jag vet är att det ska beskäras hårt. Kanske det är orsaken.

Vi har planterat flera blåregn här på gården. Det äldsta är nog fem år, men det har inte fått några blommor än. Ett blåregn, som vi planterade för tre år sedan, i söderläge, fick en liten blomklase i höstas! Den kom långt ner på första grenen. Syns på bilden, men är då nästan överblommat.
Gissa om vi är förväntansfulla inför våren! De brukar inte vara så snabba att blomma, utan vill gärna ha några år på sig.
Min erfarenhet är alltså ganska begränsad än, men det står ju i litteraturen, att det ska göras en första beskärning av långa skott i augusti och sedan ska det växa fram korta skott, som kan bli blombärande. Sedan ska man kunna göra nästa beskärning under vintern. Har tolkat det som att det gäller övrig beskärning av de långa årsskotten.
.JPG)
vilken vacker blomsterbild. Jag undrar kan blåregn trivas i Zon 4 Norrtäljetrakten? Jag tycker att det är ett vackert träd. Blir den hög? Jag vill helst ha träd som växer sig höga.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Blågregn är en buske eller klätterväxt (egentligen en klättrande buske) med en härdighet upp till zon 3. Jag har själv letat efter rotäkta plantor och har funderat på om inte de skulle kunna klara sig hos mig i zon 6. Men allt verkar vara ympade plantor. Det finns flera olika arter eller korsningar och flera kan klara sig i 1-2. En vanlig orsak att blåregn inte blommar beror på att de har det för bra och bara växer istället för att blomma. Låt bli att gödsla dem och beskär dem.
Ok då är det kanske inget för mig då. fast som buske är den oxå fin tror jag, men härdigheten. Jag föredrar nog oxå helst rotäkta träd och buskar.

Det låter svårt att få ett blåregn att överleva i zon 6!!! De räknas väl överleva endast i zon 1-2.
Fast jag tror att zongränerna kanske kan överskridas en del numera, för visst har vi fått ett förändrat och varmare klimat - speciellt längre norrut i Sverige.
Dessutom har du säkert kunskaper om hur man kan skydda växter litet extra.
Det går tydligen bra att så blåregn, men tar ännu längre tid att få blommor. Det ska visst gå fortare med sticklingar, men jag vet inte hur man får tag i sticklingar av rotäkta blåregn heller.
Skulle jag stöta på något här nere i Skåne, så kan jag meddela dig det, Bjornen.

Låter som jag får vara lite tuffare mot min blåregnsvän då. Kan ni ge mig tips på när och hur mycket jag ska beskära och hur ofta. Elenor du säger en första beskärning i aug men är det ok att jag ger mig på den nu i vår med en första duvning

Hej! När jag var liten på 60-talet planterade mina föräldrar ett blåregn vid entrén. När de skulle måla om i 1994 hade min pappa tröttnat på att blåregnet tog sig in under panelen på radhuset. De skulle ta bort vårt jättestora blåregn. Jag frågade trädgårdsmästaren om det går att flytta och fick till svar att det inte fungerar. Jag älskade vårt blåregn och trotsade trädgårdsmästaren. Det kunde ju inte mer än dö. Jag flyttade det och det tog sig. År 2001 skulle jag flytta och jag kunde ju inte flytta utan mitt blåregn så det tog jag med mig. Även denna gången funkade det att flytta. Nu har det fått en underbar plats mot berget på baksidan i vår trädgård. De första åren blommade det inte utan växte och växte. Jag läste mig till att man inte ska ge det för mycket näring om man vill att det ska blomma. Enligt konstens regler ska det beskäras också men det har jag inte gjort i någon större utsträckning. 2005 blommade det lite, 2006 och 2007 blommade det överdådigt och blommade dessutom en gång till på sensommaren. Jag är glad att jag tog tillvara på Blåregnet. Idag är mina föräldrar borta men blåregnet har jag kvar som ett minne från min uppväxt.
8, Det var en vacker historia. tänka vad kul att ha räddat med sig en planta så där. Och vilket fint minne.
blåregn är härdigt till z0-3 då soligt läge ev 4 också i bra,skyddande lägen . finsn väl nyar former som ska tåla zon 3-4 bättre
mitt eget har jag i zon 1-2 i soligt men öppet å blåsigt läge , och det försaöker jag forma till att bli ett mini träd
beskärning av blåregn gör jag så här
1år låt växa
2år pincera alla gröna skott till 2-4bladpar och sedan pincera alla gröna skott som kommer under sommaren ( sluta i juli-aug)
3år låt växa
4år pincerar man ,, och så håller man på så

Vilken tur att du tog med dig blåregnet! Du har verkligen hittat en fantastisk plats också till ditt blåregn, där på berghällen!
Har också funderat på det där med klippning av de jättestora blåregn man kan se ibland - upp över flera våningar - de kan oftast inte vara möjliga att klippa, men blommar överdådigt i alla fall.
Det kanske är speciellt de första årens blomning, som kan påskyndas av klippningen?!

ÅHHH Vilket Blåregn. När jag ser det vet jag inte om jag ens kan kalla mitt en växt. Det har två till tre små grenar och har så varit i flera år. Skulle bli överlycklig om jag bara kunde få mitt att bli en fjärdedel av ditt tjusiga Blåregn. Men så har ju ditt en fin historia också!!!!!!!!!!!!!