Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 5750 ggr
susanne.k.wall
0

Gles gräsmatta

Hej! Första gången jag skriver här, men har läst många inlägg och alla är så bra och inspirerande.

Vår gräsmatta är så gles på vissa ställen. Hur reparerar man det bäst och när? Nu när det börjar bli varma dagar så är det jordigt och geggigt på vissa ställen. Har inget behov av en golfgräsmatta, men gärna täckande. Vi lade en gång med plattor förra sensommaren. Runt varje platta har gräset nästan försvunnit och där är det bara jord. Likaså för några år sen flyttade vi infarten till trädgården och där den gamla infarten varit är gräset så glest och marken så jordig. Fast jag har sått gräs där såklart. Har någon liknande erfarenhet? Susanne

Ä

elenor
0

Vi har aldrig gjort någon grundläggande gräsmatta här, utan bara klippt det gräs som fanns på gården. Det betyder att vi periodvis har precis likadant som du beskriver. De värsta ställena, där vi fått stora skador under tiden vi lagrat olika renoveringsmaterial, har jag lagat med att ta grässvål från andra ställen och lagt direkt på och stampat fast dem. det har varit rätt effektivt. Den tål ju att gå på genast.
Men det kan kanske vara svårt att hitta sådan svål. Den jag har använt kommer från ställen i gräsmatten, där jag anlagt nya rabatter eller trädgårdsland.

I vår kommun kan man köpa kompostjord väldigt billigt på sopstationen. De brukar ta 100 kronor för ett släpvagnslass.
Den går väldigt bra att lägga ut. Sedan kan du gödsla med lämpligt gräsmattegödsel och så gräsfrö. Jag skulle kasta på gräsfrö både under jordlagret och ovanpå. Många fåglar gillar att picka i sig fröet.

anki1
0

Vi (läs gubben) brukar så i nytt gräs, där det blir kalt och vattna på det. Ibland kanske det kan behövas fler såningar vi använde sk reparationgräs eller vad det nu heter.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
0

Mycket väta under vintern har säkert varit ogynnsamt för särskilt unga gräsmattor. All beträdande av våta gräsmattor är ogynnsamt för gräset. När det blir längre fram kan man så in kopletterande gräs. Reparationsgräs består huvudsakligen av snabbväxande grässorter som dock inte är så kraftigt växande i längden. Virtklöver och gräs som sprider sig med rotskott bildar slitstarka gräsmattor på längre sikt, men det dröjer oftast flera år innan de har växt till sig.

susanne.k.wall
1

Tusen tack för alla bra svar. Ska köpa reparationsgräs och lägga både under och på jorden eftersom fåglarna gillar frön. Har tyvärr ingen grässvål att ta av. Men era rekommendationer ska jag prova och jag antar man kan så när jorden reder sig. Susanne