Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 10033 ggr
bjorsa
2006-07-03 16:56
0

pion

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blommar en pion här som luktar riktigt gott men jag vet nada om pioner vad för slags pion är det?

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-07-03 16:57
0

en till på dom

mvh/bjorsa

bjorsa
2006-07-03 17:09
0

Har en blå blomma som jag inte vet vad den heter kanske någon som har svaret?

mvh/bjorsa

Christina
2006-07-03 19:22
0

Tror pionen är samma som jag har: Sarah Bernhardt från 1906- riktig gammaldags bondpion. Min slog just ut idag. Ser av noteringar från förra året att den stod i full blom 4 juli. Märker sedan jag börjat föra anteckningar att allting i stort sett följer samma kalender varje år. Även när jag tror det är 'tidigare' eller 'senare'. 

Din innehåller lite mera gult och kan också vara James Pillow. Sarah B. bleknar iofs också litet från den intensivt rosa den har som nyutslagen.

Den blå heter Toppklocka och den gula som tittar fram bakom pionen är Praktlysing. Båda på listan över blommor som sprider sig bra på egen hand (för mycket t o m).

bjorsa
2006-07-03 21:00
0

Tack för hjälpen Christina,

Hos oss får dom sprida sig fritt och toppklockan har vi inte många av så den får göra precis vad den vill :-)))

Pionen doftar väldigt gott nu men har för mig att blommar över ganska fort ,att föra anteckningar är ju klokt tyvärr är jag en slarver men jag brukar föra upp temperaturer i våra almanackor å då mest dammtemperaturer + lite annat tjafs som sedan inte kan tyda :-)

mvh/bjorsa

Christina
2006-07-03 21:39
0

Ja - suck - pionen blommar över på mindre än en vecka. 'När pionerna blommar ska man inte sova' - var det en engelsk poet eller trädgårdsskribent eller vad det nu var som sa. Då ska man strosa i trädgården eller sitta ute i en stol på natten och meditera.

Det som hindrar mig är myggen.

bjorsa
2006-07-03 22:59
0

Här är myggen inte så farliga men kan tänka mig vid din sjö att de nu kläcks ordentligt med fågelmat/minivampyrer har du provat myggmedlet mygga dom säger att de skall funka men de e irriterade med dom små flygfäna som bara vill utnyttja en dom kunde göra lite nytta före varje tankning .

Dofter på sommaren är roliga för man förs helt plötsligt tillbaks i tiden å minns något från de man var liten pga dofter åtminstonde jag fast jag gillar oxå diseldoften från lastbilar i kallt väder å de har säkert något med något positivt minne kopplat till doften att göra .

Skall nu ut å mata fiskarna en stund dom har 30 grader i vattnet i växthuset å inte har jag byggt deras nya utedamm ännu suck

mvh/bjorsa

Christina
2006-07-03 23:29
0

Så här ser min toppklocka ut. Tillsammans med vilda prästkragar tycker jag också att den gott får stå och bre ut sig.

Ja visst är minnen förknippade med dofter.

bjorsa
2006-07-04 00:39
0

Dom är fina toppklockor vi har en annan klocka en leanderklocka men dom blommar inte ännu och dom sitter i krukor på altanen tillsammans med lite annat som pelargoner å flitiga lisor ,nu när jag var ute så såg jag att borstnejlikan blommade så jag tog ut kameran för att fota den men så dök de upp en vit spindel precis vid borstnejlikan så de blev en spindel istället för en blomma :-)

mvh/bjorsa

Christina
2006-07-04 00:56
0

Du är fena på insekter. Vilket uttryck den spindeln fick. Jag är på jakt efter ny kamera för att kunna göra nåt liknande. Har lagt en fråga på Foto.

Borstnejlikor har jag också här och var. De är rester av en frösådd på ren skogsmark för trettio år sedan. Långt innan jag förföll till att omvandla skog till rabatter. Och dess borstnejlikor finns kvar och tittar upp på de mest oväntade ställen. Bra att plocka och ha i vas också. Står länge och är snygg och har stark bra stjälk, som man bara bryter av och slipper gå och leta efter saxen..

bjorsa
2006-07-04 01:45
0

De e bra om du har makro med närgräns 1 cm eller mindre på din nya kamera för de e då de händer saker när man sedan plockar upp bilden i paint shop eller photo shop å beskär den som tex spindeln den är ett urklipp ur en större bild men upplösningen blir tillräcklig för webben .

Här är den i orginalstorlek tagen med blixt .

mvh/bjorsa

Christina
2006-07-04 01:57
0

Någon modell som du har lust att föreslå på rak arm?

Fantastiskt spännande bild.

bjorsa
2006-07-04 02:50
0

Är för dåligt insatt i kameramodellerna och vad jag förstår vill du ha en kamera som är lätt att ha med sig och det är ett svårt pussel att få ihop en ny kamera för de finns ju så många såååååååå många :-))höll själv på i månader innan jag tog min dimage z5 men ta å titta på denna sidan http://steves-digicams.com/hardware_reviews.html

Där finns de en hel del kamera recensioner och där kan du sedan gå in å jämför dom modeller du funderar på .

Fördelen med kompaktkameror med zoom en sån som jag har är ju att man både kan fota makro ner till 1 cm och även ta bilder med 12 ggr optisk zoom och där finns ju då dimage z5 och z6 sedan är de canon s2 och s3 och lite till kameror men dom är ju inte så små å platta så att man får ner dom i fickan men såg på den sidan fotord länka dig till att de fanns en del platta kameror med 1 cm närgräns och 7,1 ggr optisk zoom för runt 3000 kr men har ingen aning om ifall dom är bra eller inte men där kommer ju steves digicams in (länken)

mvh/bjorsa

Christina
2006-07-04 13:18
0

Nu har jag en hel del att titta på - tack för den länken. Kommer antagligen att köpa via nätet, så jag ska roa mig ett tag här i stugan med att läsa om olika modeller.