Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fröerfrösådder
Läst 2762 ggr
ulrikaberg
0

Tvättbär eller tvättnötter?

Vet inte om jag lagt detta i rätt grupp! 

På textilhanterk.ifokus pratas det om "Tvättbär, såpbär, tvättnötter eller såpnötter" som är olika namn på samma växt, som ska vara suveräna att använda istället för tvättmedel i tvättmaskinen. Är det någon som vet om det går att få tag i frö att odla själv eller små plantor?

Enligt http://www.shenet.se/vaxter/sapnejlika.html står det följande om växten:

"Såpbärsväxter
Sapindus-träds körsbärsstora, brunsvarta till brungula frukter, vars fruktkött skummar kraftigt i vatten och renar mycket bra. Har använts och används fortfarande i Asien och på muséer världen över särskilt till siden, som de också ger en skyddande appretur. Mycket har inte exporterats, eftersom de gått åt till hemländernas behov. Exempel:

• Såpbär, såpböna (Sapindus saponaria L.): Brasilien.
  • Såpbär, såpböna (Sapindus mukorossi Gärtn.): Indien, Kina, Japan.
  • Såpbär, såpböna (Sapindus trifoliatus L.): Indien, södra Asien."

Jag tycker det verkar mycket intressant förutom att den tydligen har mycket bra tvättegenskaper.

Man kan köpa "frukterna" för att använda till tvätt direkt bland annat hos www.lenas.se, men det skulle vara roligt att försöka odla dessa själv - inomhus eller utomhus spelar ingen roll.

Bjornen
0

Familjen Sapindaceae består av ungefär 12 arter som växer i varmt klimat. De flesta är träd, men någon art kan kanske vara mera buskbetonade. Ingen är nog odlingsbar i Europa utom möjligen närmast medelhavet. Jag tror att de inte tål ens nattfrost. Sapindus saponaria blir ungefär 25 meter hög så det är väl ingen särskilt lämplig krukväxt. Eventuell skörd är nog helt omöjligt i form av krukväxt utan mycket extrema anordningar. Odlas bland annat i Florida, Haiti, Indien, Pakistan och Kina.

Men varför ska man använda utländskt material när vi har en lättodlad växt som innehåller mycket sapoin, nämligen såpnejilka. Den infördes till vårt land från Europa just som såpväxt. Den har också använts i medicinska sammanhang också. Troligen infördes den till Sverige under medeltiden och ev. ännu tidigare. Den är mycket lättodlad och utan användning kan de lätt bli ogräsartad. Den användes flitigt till slutet av 1800-talet och fick ett nytt uppsving vid första världskriget. Fortfarande användes det för tvättning av extra känsliga textilier. Finns ofta på gamla gårdar som rest efter gammal användning. Jag har själv 3-4 olika varianter av såpnejlikan i min visningsträdgård.

ulrikaberg
0

Som jag förstått det så är såpbäret betydligt mer effektivt än såproten samt att det lät lite kul om det vore möjligt att ha inomhus som ex miniträd.

magma
0

Jag har sett dessa tvättnötter på ett föredrag en gång, och efteråt kom jag på en sak jag skulle ha frågat… Nötterna ligger ju inne i tvättmaskinen tills dess att maskinen är färdig? Blir inte det ämne som gör rent tvätten då kvar i kläderna? Med vanligt tvättmedel så sköljs ju tvätten med enbart vatten den sista sköljningen? *fundera*