Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 2139 ggr
Christina
0

Rensa ogräs

Hur noga är du med att  rensa bort ogräs? Jag går ständigt och smårensar men får aldrig riktigt ogräsfritt.

bjorsa
0

I vanliga trädgården om man nu kan kalla våran tomt för trädgård mest gräs,äng och gammla vissna fruktträd  där rensas de aldrig då de skulle bli allt för stort jobb däremot i växthuset tar jag bort åkervinda å tistlar fast jag har ju täckt marken med svart plast så de blir inte så mkt som kommer upp men i planteringshålen hittar åkervinda ut å den kommer oavbrutet men de e inte många minuter per vecka som jag rensar ogräs men hade jag haft marken bar där jag odlar i växthuset då hade jag tröttnat för våran mark här är åkervindans paradis å tistlarna trivs oxå .

mvh/bjorsa

kickboard
0

Jag brukar försöka rensa en gång i veckan, men ibland slarvar jag och då syns det genast. Ogräsfritt blir det väl aldrig hos oss i varje fall.

Christina
0

Förra året gjorde jag som man 'ska' - dvs rensade så noga jag bara kunde i maj och gick sedan runt med lilla grepen och luckrade. Så reste jag bort en vecka i juli och ogräset stod sedan decimeterhögt i rabatterna.

Det bästa för mig är att plantera mycket tätt med plantor. Och sedan gallra när det blir nödvändigt.

kickboard
0

Det är bästa knepet, tätt med växter så att ogräset kvävs. Men ibland blir det luckor efter växter som vintern tagit hand om och då får man fylla ut med sommarblommor som är lite små i början.

I år frös tex alla mina nävor bort och de brukade fylla ut rätt bra. Vet inte varför vintern tog dem just i år, för det var ingen speciellt kall vinter.

Bruzapetra
0

Jag håller på att lära mig hur man gör:) Jag går nu runt och rafsar  hysteriskt och tar bort allt som inte är fint. Det är inte lilla krattan som gäller utan stora spaden. Hela mitt sten parti är FULLT med höga grässtrån med rejäla kraftiga rötter som jag inte riktigt vet hur jag ska få bort! Så, det blev  slutligen spaden. Har grävt upp en hel del och återplanterat det jag vill spara, utan gräs i! Måste man lägga på ny jord då eller funkar den som är kvar?

Christina
0

Stenpartier är knepiga. Ska man vara riktigt noggrann (vilket jag alltså inte är) ska man börja om med ny jord, när ogräset har fått fröa av sig. Kanske det fungerar hos dig ändå.