Löss
Usch, upptäckte redan nu att rosorna är fulla av äclkelpäckliga små gröna löss…:( Ävenså kaprifolen som skall till att blomma för första gången… Vad gör ni åt dylikt? Jag kan inte påstå att jag tycker såpvatten/Yes-vatten fungerar särskilt bra…

Funderar på att starta en odling av nyckelpigor
- allvarligt vart har alla nyckelpigor tagit vägen man ser dem inte lika ofta längre och de kalasar ju på lössen.

Just det, vart har alla små pigor tagit vägen…??

Vi testade med såpa vatten för ett par år sedan på våra äppelträd. Det vart inget bra resultat. Lössen överlevde och äppelträdet vissnade ihop totalt. Var dålig förra året också. Först i år verkar den ha återhämtat sig från min engångs såpa test. Aldrig mer.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Aska skall vara ett bra sätt att bli av med objudna gäster. Skall prova nu idag och se om bladlusen fösvinner .
Såg en nyckelpiga idag!
Kaffesump säger min mormor alltid hjälper!

Aska ska vara bra till mycket säger de. Men man ska inte ha på för mycket. Ska läggas på jorden efter vad jag fått lära mig. Men det hjälpte inte på äppelträden kan jag infromera om ;-)
Audiatur et altera pars
#8 Aska blir det gödning av till jorden. Har alltid ut det på landet när man gör rent vedspis alt. kakelugn. Det växer så det knakar. Behöver absolut inte stjäla någon gödsel från mina hästar iaf :-).

Jag blandar gödsel från hästarna och aska så det brukar bli bra. ;-)
Audiatur et altera pars

Om ni vill lära känna era objudna gäster närmare så är det här en bra sajt.
Citerar ur texten:
_Bladlössen
är mjukhudade och små och runt omkring kryllar det av hungriga småkryp… Det gäller alltså att se till att vara många och där är bladlössen duktiga.
Vår och sommar handlar fortplantningen om idel jungfrufödslar, jungfrufödslar en masse. Obefruktade honor föder kopior av sig själva; kopior vilka dessutom redan är havande med redan havande…
En typisk bladlushona kan föda ca 50 ungar - ibland flera om dagen - under sin livstid och efter, i många fall, bara någon veckas larvtillvaro ömsas den sista larvhuden och de nya honorna är redo att sätta nya kopior till världen …
_1
50
2500
125 000
6 250 000
312 500 000
!?!?
Hjääääääälp!

Visst börjar lössen plötsligt minska? Faran över för den här gången? Ser inte så många längre.

Jag har också tänkt på det, kaprifolen är dock redan förstörd…:( Men rosornas löss tycks *peppar, peppar* ha dött ut av sig själva…