Allt är nytt, stort och lite skrämmande!
Ja……hua vilken rubrik det blev, men så känns det. Vi ska plantera häckar och träd så gräsmattor och blommor, vad kommer trivas, vad kommer dö?! Hade planerat för ett "litet" land, men jag vet inte om jag kommer orka med det, kanske bättre att ta det senare……!?
Det ska fixas grusgångar och annat, och vi gräver för fullt… men det känns som en evighet tills det är klart, men så vet jag att plötsligt står man där och wola`det är "klart" fast det är klart att klart blir det väl aldrig.
om man vill kan man alltid spana in min lilla blogg som jag har… http://lavendeltanke.blogg.se/ där kan man få se lite av mitt hus och trädäcket som är det enda som hittills är just klart.
Hej då för denna gång, /eE liten smula orolig humla!

Tänk efter före speciellt vid plantering av buskar och träd, samtidigt bör träd planteras så fort som möjligt eftersom det dröjer några tiotal år innan träden blir något. Men planera så att träden har plats även om 50 år. Planeringen är största arbetet och det ger minsta möjliga arbete. Gör inte allt klart på en gång. Ta det lugnt och låt trädgården växa fram undan för undan. Frostlägen och blåslägen märks inte förrän man har bott på platsen något år. Genom kloka planteringar kan man få bättre klimat i trädgården.

Tack för råd och tips.
Vi har en baksida som inte helt oväntat vetter mot söder……vi har inget som tar emot någonstanns, utan det blåser rakt in på våran tomt. Vi kommer dock att sätta staket runt hela tomten. Liggande ribbor, 5 cm ribba 5 cm luft osv osv.
Det är även öppet mot väst och lite mer skyddat mot öst men inte mycket.
Mot öst planerar vi att sätta någon slags häck, även på framsidan mot väst och nord. Det är det också lite mer skyddat men hela området är helt nytt så det finns inga buskar eller träd någonstanns, förutom en stor skog som ligger bakom oss, men det är en bit ifrån….så det blåser rakt in ändå! Jag vill så gärna ha en magnolia mot söder på baksidan, den kommer stå fritt…..enbart i skydda av staketet och såsmåningom häcken. Även ett fruktträd typ familjeträd m äppeln el dyl, det kommer stå mer åt syd öst. Sen vill jag gärna ha fläder. Vad tror du om dessa träd. Jag vet att magnolia kan vara svårt och kanske speciellt för en nybörjare ;)
/Lillhumlan.

Vanliga Magnolior ska stå på ett frostskyddat ställe eftersom blomningen sker tidiigt och blommorna tål inte frost. Lite fuktig växtplats och humusrik jord är lämpligt åt magnolia. Magnolia sieboldi är den härdigaste arten och blommar under sommaren och är inte så kinkig annat än fuktig jord.
En normaltomt tycker jag att man inte ska ha familjeträd av något slag. Det är mycket bättre med 2 eller 3 vanliga äppelträd i olika sorter. Familjeträd är minst dubbelt så dyrt som ett vanligt fruktträd och genom att det är inympade sorter i grenarna är det lätt att någon gren blir skadad och då kan den sorten vara förlorad. Ett rådjur på besök kan lätt förstöra en gren och likaså en kraftig snödämp. Jag tycker inte man ska ha familjeträd på annat än små radhustomter. Om man ovillkorligen vill ha flera sorter på ett träd är de mycket bättre att ympa in sorter i lite större och etablerade träd. Beskärning av familjeträd blir ofta komplicerade och det kan innebära att det kan bli märklig fason på trädet.

jaha där ser man. Tack än en ggn för dina råd. Du e en pärla du.
Hmmm…..då blir det nog bara ett typ äppelträd tror jag, det är så vackert på våren och gott på sommarn/hösten/vintern beroende på då :) Eller kanske Fläder… mmmm vad god saft det blir av det.
/Lillhumlan.