Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 6989 ggr
Christina
0

Binda upp rosor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt dagsverke idag. Hoppas det fungerar för året. Buskrosor och klätterrosor, som planterades i höstas och som inte kommer att bli så stora innan vinten, fick varsin 'tripod' av bambupinnar.  Tror och hoppas i alla fall attt rosorna känner sig stimulerade av att ha något att klättra kring. När de blir större, funderar jag på att sätta stora granstörar i rad och binda ett kraftigt rep mellan dem. Ni vet såna där impregnerade som är spetsade i en ände. Vad tror ni om det?

Ville egentligen täcka över stigen, men maken avråder bestämt eftersom det finns planer på en och annan traktor som ska fram den här vägen.

Christina
0

Det är alltså en motsvarande rad på andra sidan stigen.

AnnicaB
0

Mycket prydligt hörrö! :) Visst är det en underbar tid nu när det blommar lite här och var. Är själv lite brydd hur jag bäst skall stötta mina buskar som är satta förra året, vissa är ännu så veka i grenarna men har väldigt mycket knopp och blommor (t ex Martin Frobisher och Louise Odier). Mer permanent stöd känns ju som lite överkurs när de ännu är små och växer. Blir nog vanliga buskstöd de där gröna halvcirklarna - hopnajjade till helcirkel.

*** Qui vivrqa verra ***

Christina
0

Ja vännen Martin är verkligen mer än lovligt mjuk i knäna. Han fick en tätare ring av låga pinnar av mig. Som runt pionerna. De jag bundit upp med hjälp av tre bambu pinnar, hade alla två tre riktigt kraftiga grenar, som jag fäste individuellt vid pinnarna.

AnnicaB
0

Har du ingen bild på konstruktionen? Ibland är det så svårt att fatta hur växtstöd o dyl skall se ut - med en liten bild fattar man direkt :)

*** Qui vivrqa verra ***

Christina
0

Så här binder jag upp mjuka buskar som pioner. Tråden föser jag sedan uppåt. Här lade jag till en trådring till efter ett tag, eftersom dillpionen (eller om det nu är herrgårdspion) är så mjuk och hängande.

Christina
0

'Tripoderna' syns väl hyfsat hur jag gjorde? Men de kanske inte är vad du tänkt dig? Är för långa klätterrosgrenar.

Den långa gång som jag planerar, tänker jag  kopiera ur Dag Lyngars bok: Han slår ner stöttor som är 250 cm höga, ca 2 -3 m mellanrum. klär dem med nät, borrar hål i toppen på varje stötta och drar ett vackert, kraftigt rep igenom. Ingen bild - ska jag scanna ur boken ? Men det får jag väl inte?

AnnicaB
0

Inte kopiera :) Jag har boken. Skall kolla där också. Man ser och läser så mycket att man glömmer bort.

Till klätterros och clematis har jag liknande tripoder, fast mina är gjorda i armeringsjärn. Men det jag är ute efter är inte till klättrare utan till buskar.

*** Qui vivrqa verra ***

Christina
0

Så bra. Annars kan man ju scanna och maila privat. Det är OK.

Tror fortfarande att enda buskstödet som fungerar är käppar i ring. Om man sedan gör det som jag med pinnar och tråd eller med de gröna halvcirklarna är nog sak samma. Själv har jag alltid svårt att få ner de gröna stöden rätt. Det är alltid ett ben som hittar vägen till en sten och det blir snettGlad