Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 2241 ggr
Christina
0

Färskpotatis till midsommar

Vår krukodlade tidiga potatis i växthuset kunde vi börja äta av redan 10 juni i år. Det blev ingen stor skörd av en planta, men räckte till middag för två personer. Se artikel Midsommarpotatis.

Vi testade nya sorter med blandad utfall:

• Marine - tidig, frosttålig - trist smak
  • Josephine - sommarpotatis, fransk sparrispotatis - helt ok
  • Cherie - sommarpotatis, salladspotatis - helt ok
  • Amandine - tidig fransk stjärnpotatis - den enda vi testat redan tidigare år. Inte skördat någon planta ännu, men den tyckte vi mycket om förra året.

Har du satt någon färskpotatis? Vilken sort?

ikna
0

Jag har satt Maria och den går väl an, men ska nog prova nån annan sort nästa år. Vi har ätit färskpotatis sedan 6/6. FlörtSen har jag satt en vanlig matpotatis också, en ekologisk, KRAV-märkt potatis som jag inte har namnet på. Förra året satte jag samma och den är helt ok.Cool

Christina
0

Ja Maria hade vi också ett år. Men vi har aldrig kunna skörda på friland förrän någon vecka efter midsommar hur mycket vi än förgrott och ansträngt oss innan utplantering. Det är något visst med att vara i zon I förstår jag.

Amandine som jag nämne ovan var dock en mycket positiv överraskning.

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut när vi skördar den krukodlade potatisen. En kruka räcker nu till fyra personer. Knappt - ibland har vi fått ta två krukor men då blir det över till nästa dag. Odlingen tar ganska litet utrymme på det här sättet och skulle fungera även i ett uterum eller på en balkong.