Fåglar i trädgården?
Jag tvivlar på att du har fler än den här familjen. Börjar nästan likna någon scen ur den där gamla skräckfilm av Alfred Hitchcock…
>> Länk till filmen hos Google Video
Mvh // Staffan
Usch - det var riktigt läbbigt!
*** Qui vivrqa verra ***
Vad häftigt! Vi hade ungefär lika många sidensvansar i vintras här. Vi satt i vårt datarum och jobbade och blötsligt blev det mörkt i rummet som om rullgardinen gick ner. Vi tuttade ut och det var en svärm av sidensvansar som sväpte förbi och landade i alla våra träd och syrenbuskar runt om. Mycket maffigt! Tyvärr han jag ej fota svärmen men fick bara några av dom som satt u buskarna utanför vårt fönster.
Annars så har vi massor med träder i trädgården för vi ligger tydligen i deras stråk så ofta på morgonen och kvällen så kommer dom skrikande genom trädgården. Men en natt beslöt dom sig för att sova i vår syrenhäck utanför fönstret. se bilden jag sände med. Lite suddigt eftersom jag ej kan använda blixten genom fönstret vilket gör att man verkligen måste hålla kameran stilla, och det är svårt.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Är det verkligen sidensvansar? Ser mer ut som ripa eller något sådant… Häftig att alla ville äta av busken samtidigt.. Har sett just sidensvansar länsa en rönn på bara en liten stund…
Bilden är av Tjäderhonor som jag sände med. Sidensvans svärmen fick jag aldrig på bild.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Åh - sidensvansar. Sent i höstas hade jag en svärm i ett av våra äppelträd. Har aldrig sett dem i Borås förut - trodde de var nordligare fåglar. Hann inte heller fota - ursnygga fåglar är det i alla fall.
*** Qui vivrqa verra ***

Har tydligen någon konstig installation på datorn här på landet. Varje gång jag klickar på Google video stängs webbläsaren ner. Försökt fyra ggr.

Jag har också fåglar i trädgården. Men betydligt fredligare. Fast svanen får vi återföra med lock och pock till sjön, där vi tycker han ska hållas och sköta sin familj istället för kräva mat från oss.
Däremot vår fasan är hur trevlig som helst. Som alla hönsfåglar.
Bilderna är litet gamla. Minns inte om det var tre år sedan. Men de kommer fortfarande tillbaka. Båda två. Och ofta med hela familjen i släptåg.

#8 svanar kan ju vara lite aggressiva av sig men imponerande fåglar är dom ,jag hade besök av en fasantupp i våras men han var skygg men fick lite bilder på han och i vintras landade en hornuggla utanför fönstret å jag hann med att både fota å filma en snutt här finns den lilla snutten http://youtube.com/watch?v=FIckAqInkA0 men man skulle ju vilja ha mer fåglar i trädgården kanske läge för påfågel :-)
mvh/bjorsa

Ugglor ser man inte varje dag. Förra året hade man siktat en berguv (tror det var det i alla fall) här på Runmaroö och Waxholmsbåten var full med fågelskådare med kikare som klev av. Hoppas de fick se den - annars kan det ha varit en knep av öns enda krögare - det är ibland tre tim mellan båtarna

Smart krögare fast kanske fel målgrupp för fågelskådare lär ju inte vara stora i maten dom äter väl som sparvar :-)
mvh/bjorsa