Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 8152 ggr
Humlan
7

Norrsidan-ett problem?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag börjat kapa de risiga Rhodedendron (stavas det så? Får aldrig rätt på det, kallar dom Roddisar, kort & gott…), dom har fått dispans ett par år, till nu vill säga, nu har dom har blommat över så nu ska dom bort!! Och nu går jag här och funderar på vad jag ska ha istället? Funkior i olika nyanser tänkte jag ha, ormbunke likaså. Min sambo skulle gärna vilja hortensia och varför inte, dom bör väl klara norrsida om jag fattat det rätt? Ena hörnan på norrsidan, åt öst så att säga, är ju lite bättre solbelyst (drygt fem, sex timmar) så där tänkte jag att man kunde ha en skuggtålig klätterros, typ "Flammentanz" (snyggt med rött till vårt gråa tegel), men annars då? Klätterhortensia är ju snyggt men som "snickartös" som jag är,så är jag rädd om vår fasad, så jag skulle gärna vilja undvika klätterväxter som kan krypa in under spikteglet. Grönt i olika nyanser och höjder är väl det jag har siktat in mig på. Men jag är mycket öppen för förslag!!

Bifogar bild på hur norrsidan såg ut EFTER vi hade skogat bort alla förvuxna barrväxter som var över två meter höga, man såg inte huset från gatan. Ranbatten längs med infarten är däremot inte alls sig lik, där samsas Rosor med lavendel, kantnepeta, höstflox och stjärnflocka. En rabatt som jag är stolt över!

Humlan
0

Så här såg det förresten ut på framsidan innan en bekant till oss röjde med motorsågen!

Humlan
0

Och ännu en "djungelbild", många turer till tippen blev det!

index
0

Jag har en rabatt på norrsidan där jag bl a har rhododendron, olika funkior, ormbunkar, myskmandra, fänrikshjärta, hasselört och julros.

Bruzapetra
3

Jag vill gärna ha tips på lite gammaldags vackra växter som tål norrsidan! Nu är det nåt mörkgrönt med röda julebär på, inte alls vackra!!

Christina
1

Alla växter som Index tar upp i #3 är jättebra. Clematis går också fint, åtminstone de småblommiga. Klätterrosor är mer tveksamt. Även de skuggtåliga vill nog ha sol fyra timmar minst. Astilbe, Nunneört och daggkåpa är fina gammaldags växter. Vill man göra fint under sommaren kan man ha Flitiga Lisa och fuchsior.

Snödroppar, snöklocka och pärlhyacinter- sätt lökar i höst.

Vad finns mer?

Lise-Lotte
0

Stjärnflocka, Kaprifol, Skogsklocka, Berg- och skogsvallmo, Violer, Höstanemon sedan bör diverse stenpartiväxter fungera bra i skugga.

Verbena och Tagetes.

Vad det gäller Rosor så fann jag att gruppen Alba Rosor ska fungera bra i skugga ex;

En av mina favoriter Mme Plantier

Maxima, Drottning av Danmark, Minetta, Celestial, Maiden´s Blush (kan du få att klättra) och Princesse de Lamballe

Christina
0

En bra ros i skugga är Louis Bugnet. Men helskugga klarar ingen ros.

Humlan
0

Vad det gäller klätterrosen så tänkte jag ha den mer åt öst sidan än åt norr, på hörnan så att säga. På östsidan längs med garaget har jag madame plantier, stanwell perpertuall och det senaste tillskottet; rose de recht och alla dom trivs jättebra där. Solen lyser minst sex timmar tom lite mer.

Har funderat på småblommig klematis, tänkte någon blå kanske som gör sig mot det gråa? Kaprifol har jag funderat lite på. Tänkte satsa på en grön bas och så skifta med skuggtåliga sommarblommor på sommaren, som tidigare sagt; flitiga lisa, fuschia o tagetes…  Jag grunnar vidare… Så höstanemon skulle trivas åt norr? Hmm….

Marie A
0

Tvärtom,stora möjligheter!

Flera har redan nämnts,att "klä" väggarna med klematis i ljusa blå och rosa toner blir fint.

Låta gröna växter i varierande höjd, typ strutbräken o likn. skydda fötterna på klematisen och blanda upp med allium och akleja i olika toner,finns massor att välja på.Akleja är ganska lätt att driva upp själv,kan sås nu i kruka o sättas ut i höst.

Astilbe finns i en mängd storlekar o färger med olika bl. tid precis som nävor som gillar fuktigt om fötterna o skuggigt.

Daggkåpa förstås…..

Randgräs är otroligt vackert som solitär (bra eftersom den brer ut sig rätt mycket.

På våren:blå ormöga och massor av gula lökar!

Oj vad mycke man vill tipsa om!

Lycka till!

Christina
0

Jag har bilder på två av mina småblommande clematis i artikeln om clematis. Där finns också länkar till alla möjliga sorter.

Humlan
0

Ormöga? Det har jag en del av! Så dom skulle kunna trivas där? Akleja? Det har jag ett gäng frösådda plantor av i växthuset. Astillbe har jag lagt till listan, och Näva? Det måste jag ju absolut ha!!! Tack för alla underbara tips!

Bruzapetra
0

Vad mycket bra tips!!!! Jag tackar o bockar, vräk på bara:)