Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 11560 ggr
nattsyrran
0

Gammal växt...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bor i ett hus från slutet av 1800-talet och i trädgården finns det växter som kommer varje år. Kan någon berätta vad detta är för något. Först en bild i knoppstadiet…

nattsyrran
0

lite utslagen…

nattsyrran
0

och så här vacker blir den när blomman visar sig.

Växten blir rätt hög och ranglig och gott om blomster. Tacksam om någon vet vad det är för blommor…

heliotropes
0

Höstrudbeckia,har sitt ursprung ifrån Canada.Den är jätte bra som blomma i vas.,håller sig fin länge,även de inte riktigt utslagna slår  ut i vas.Glad

Eva // medarbetare på Perser

anki1
0

3,Är det inte den som kallas "guldboll"?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

nattsyrran
0

Tack! Ska nog plocka in några idag och pryda bordet med. Tack för tipset=)

heliotropes
0

#4 Har aldrig hört det,men det kanske är någon annan på forumet som gjort det.

Eva // medarbetare på Perser

Annis
0

En sån bor i min trädgård och den har "i alla tider" kallats Guldboll.

/Annis

nattsyrran
0

"Guldboll", är det en gammal trädgårdsväxt mån´tro? Mig veteligen så har denna funnits länge där den står.

Mervi
0

Jag har en liknande, den blir jättehög. Kan det vara samma. Kommer inte ihåg namnet.

Bjornen
0

Höstrudbeckia kommer till Europa från franska Kanada på 1630-talet. Den är beskriven i den tredje editionen av Hortus Uplandicus som Rudbeckia 1731. Under Linnes Dalaresa 1734 anger han växten ”Othonna”, som vissa forskare anser att borde vara höstrudbeckia. Jag tror däremot att det är en art av Doronicum eftersom höstrudbeckian inte rimligen borde vara i blom vid den tiden.

Några sortnamn av höstrudbeckian är Goldball, Goldquelle, Goldkugel och Guldboll med lite varierande höjder från 70 cm till över 2 meters höjd. De lägre sorterna är mera moderna än de högväxta. Höstrudbeckian var allmänt odlad bland allmogen sedan slutet av 1800-talet. Ett ganska vanligt allmogenamn på växten var dassblomma eftersom de ofta planterades vid dasset för att få lite stöd och ev. även gömma huset något.

Diana61
1

Våra var över 2m höga som vi hade på landet och dom bara föll över hela tiden och ramlade över alla mina liljor. Så vi grävde upp dom och matade komposten med domOskyldig.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

nattsyrran
0

Tack så hemskt mycket för all fantastisk historia kring min gamla växt. Våra "guldbollar" är ca 150-200 cm hög och som ovanstående skriver så faller dom oftast över dom andra växterna. Dom är planterade framför att mycket gammalt hus där det har varit en smedja. 

Tittade in i ditt fotoalbum "Bjornen" och fick se ännu en bekant växt som pryder vår trädgård. Den sk dillpionen. Hade ingen aning att den hette så. Jättekul. Fanns flera fina bilder i ditt album. =)

kickboard
0

Min mamma har den i sin trädgård, men jag har inte vetat namnet på den tidigare.

anki1
0

Jag hade i trädgården , när vi kom till den. Men den har försvunnit. Har letat efter frön eller plantor, men inte funnit.

Bjornen
0

Sorter av höstrudbeckia med dubbla blommor bildar sällan frön, men plantorna sprids med rotskott. Sork kan härja våldsamt bland höstrudbeckia och jag mistade mitt största bestånd (några kvadratmeter stort) av dem genom sorken en vinter.

Christina
0

Höstrudbeckan med smeknamnet 'guldboll' är en av mina äldsta perenner. Den överlever ALLT. Kan delas och planteras även på de magraste och 'orgräsigaste' ställen. Visst blir den ranglig och måste ha stöd, men den är en väldigt trevlig snittblomma att plocka av så här års.

Liette
0

Dom flesta riktigt gamla torp och gårdar jag växt upp med har alltid haft"guldboll" i trädgården. Min farmors barndoms hem har haft det i alla tider Glad

Tilda-T
0

Dillpionen som nämns högre upp i tråden är en sån där växt som  jag har letat efter med ljus och lykta och inte hittat¨på plantskolorna i sundsvallstrakten. Är den månne sällsynt?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
0

Det finns vå typer av dillpion. Den småblommiga och den äldre som började odlas i Sverige på 1700-talet. För drygt hundra år sedan korsades herrgårdspionen fram med okända föräldrar. Den är lik den andra sorten av dillpion, men är större i allt och flikigheten på bladen är något grövre. Herrgårdsdillpionen har den egenheten att den kan ge upphov till rotskott upp till någon meter från plantan. Herrgårdstypen ger inte grobara frön och kan bara förökas med delningar. Den äkta dillåpionen kan sås från frön och det tar kanske 7 år från frö till blombara plantor.

Dillpion är lättodlad i mindre skala men passar inte i kommersiell odling och därför blir plantorna ovanligt dyra. Ett vanligt pris är från 500 kronor per styck. Ibland har jag några plantor från egen odling och då blir de billigare.

Genom det höga priset är intresset från handeln inte så stort då efterfrågan blir mycket mindre.

anki1
0

Vill oxå ha dillpion i min trädgård.

Tilda-T
0

Den är ju i alla fall skitsnygg , både skir och robust !

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!