Sommarregn och sommarreor
Regnet började i natt och det har redan kommit 10 mm. Perfekt! Doften av våt sommarträdgård är hänförande. Och dessutom är det bara idag, eller…?
Utnyttjar pausen i utomhuslivet till att åka in till fastlandet och shoppa. Midsommarreor pågår för fullt därute i den verkliga världen. Lite nya plantor och trädgårdstillbehör kanske. Lönen kom ju in på kontot till midsommar, så det är bara att sätta igång och spendera. Jag älskar reor och man kan lura mig att köpa nästan vad som helst, bara priset är nedsatt med 50%. Från vad blir då av mindre betydelse. 

Jag måste ha lagt av mig. Det var för tidigt på semestern och antagligen är jag fortfarande trött. Hittade ingenting - absolut ingenting att köpa……Perennerna slokade och såg oaptitliga ut på Plantagen och Hortus och lika illa var det med rosorna. Inte ens några trädgårdsprydnader fanns som var graden över fjantiga. Undrar om jag är på gränsen till en depression? Att inte finna lust i shopping brukar vara ett av de första symptomen. 
14 mm regn kom det förresten sammanlagt här hos mig idag.

Fast ibland kan ju just shopping också vara ett tecken på just depression, väldigt överdriven sådan ialla fall, så du skall nog inte misströsta helt…:) Dessutom så var det ju bara bra att du inte föll i den där fällan "rea-måste-alltså-fynda-något".
Visst är det kul att fynda på reor, superkul, men jag tror man skall sätta lite av en ära i att man numera, möjligen högst tillfälligt…, ändå är ganska selektiv med sina ev "fynd":)
Förresten, när kan man säga att det ÄR riktig rea? Ligger gränsen vid 50%? Eller vad tycker ni?
Såg en handväska för svindlande 37.500 kr häromdagen, det var 50% rea på den - fast det kan man väl ändå inte anse var ett fynd (om man inte är mångmiljonär)…
Däremot gjorde jag ett riktigt fynd (som jag hittills iofs inte använt…) förra sommaren, en fårskinnsmössa för 9 pund, som hade kostat *tada* över 200 pund…:)
Har inget alls med trädgård att göra, men…

#3 Jo men jag kände en viss uppgivenhet, när jag började tycka att jag redan hade allt och det jag inte hade ville jag inte ha. Låter som ett lyxproblem och det kanske det är. Eller som du säger Pia - så är det numera - ett mognadstecken?
Nu tittade jag inte på mer exklusiva prylar som ny digitalkamera eller bärbar laptop eller äkta gjutjärnstripoder till rosorna, eftersom jag vet vad jag INTE kan spendera av endast en löneankomst. Sånt måste vara sammanlagda resultatet av minst två löner.
Lusten på en handväska för 37.500 finns inte hos mig. Då måste man ha en omgivning som SER att det är äkta vara och inte en Kina-kopia. Och så trend- och designkunniga är inte mina vänner. Annars har jag ibland agerat efter logiken att om det är 50% rea måste jag köpa två ex. Din fårskinnsmössa låter som et fynd (men inte om du inte använder den).
Nu ska jag ut i trädgården och binde upp alla f-e växter som lagt sig platt på marken under gårdagens slagregn. En rulle Bind-up lyckades jag köpa igår. Men inte på rea.

Ja, vad tråkigt det är när det blir så! Måste man binda upp dem då eller hur gör man?

Pioner ska bindas upp, innan de börjar blomma. Jag brukar så ner stadiga pinnar i en ring kring pionen och binder ett snöre kring ringen. Sedan skjuter jag snöret uppåt, alltereftersom växten blir högre. Svårt att räta upp, sedan den en gång lagt sig ner.
Jag hade inte samma framförhållning, när det gällde unga, klena rosbuskar och höga perenner. Hela dagen från kl nio och fram till nu, har jag gått runt och bundit upp de växter som lagt sig av regnet. Gjort av med 100 bambupinnar och slutade när de tog slut. Behöver fler stöd. Har för mig att jag brukar göra detta senare på sommaren, men sista veckans värme gjorde att allt rände i höjden och sen kom regnet……..

Bilden är lite missvisande i avssende att de ligger inte på gräset.
De är också uppbundna men blomman är enorm och också väldigt tungt och att få dem att hålla upp huvudet då måste jag binda dem enda upp. Klart problem att få detta snyggt såvida jag inte snart sätter ett nät runt hela rasket så bara huvudet sticker upp
.
Dock har jag inte samma problem med den andra sorten.
Men nu har ett gäng (de rejält regnslagna) fått lämna trädgården för att pryda huset på insidan. 

Antar att det doftar härligt inomhus just nu då?
Trots att jag bundit upp den här pionen noga varje år, brukar några blomstjälkar knäckas. Även om det inte regnat. Just för att blomhuvudet blir så stort och tungt. Så jag förstår vad du menar. Man kan inte gärna armera stjälken hela vägen upp.