Hål i bladen!!
Efter att så smått börja lära känna min nya trädgård så börjar jag känna en viss oro!! På många av växterna är det stora hål i bladen och på min klätterros och flera av prästkragar o,dyl sitter horder av bladlöss i svarta klumpar. Hjälp vad ska jag göra. Jag vill inte att min fina trädgård ska bli uppäten! Många växter ser också slokiga och lite bruna ut, tex löjtnantshjärtanen bara hänger, ska de göra det redan? Vattnar jag för dåligt? Hur ofta och mycket vattnar ni?
Mvh Petra
Löjtnantshjärtat blommar bara en kort tid tyvärr och när den har gjort det så blir den ganska fort gul och tråkig, men det är som det skall vara och inget att göra åt. De svarta lössen är jäkligare att få bort för jag har dom på min jersminbuske och försökte spola bort dom men de sitter benhårt. Min man provade även med högtrycken på en gren men de satt kvar. så man fick ta till andra metoder.
Han tog flugspray (jag vet, fy på sig) och sprayade på och vips var alla borta. dom bara rasade av den och busken blev så fin och ren, men ej länge. Nu har vi alla där igen, så jag får köpa något som verkligen tar död på dom. VAD vet jag ej just nu men det finns nog andra här som vet det. Hål på bladen kan vara olika larver som mumsar i sig så det bästa är att du letar reda på vad det är som äter dom för att lättare veta hur du skall hantera dom och bli av med dom.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Nåt riktigt giftigt får det bli då
. Jag har en massa giftiga kemikalier i min keramikverkstad som kanske skulle göra susen;) men då kanske mina små barn blir sängliggande o det vore ju inget vidare. Vi få se om någon har en dunderkur mot de avskyvärda krypen!

Det finns inga dunderkurer 
De växtgifter som finns är just gifter och påverkar alltså de fåglar och andra djur som man vill ska hålla hjälpa till att hålla rent i trädgården. Jag spolar med slangen och går runt och mosar larver och löss med fingrarna. Det är sällan löss och larver äter upp ALLT, och oftast är det under tidiga sommaren, som de härjar som värst. Tycker redan det har blivit litet bättre, efter det enorma lusangrepp som jag haft i år.
Jo jag gör samma sak jag med till 99% Vattenslangen i högsta hugg och fingrarna i andra. Man vill ju ej ta död på fåglarna och igelkottarna som man har här.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Hej
jag lovade bilder på efter min frisering av häcken.
här kommer den första.
baksidan mot gräset

Ser ut som ett skolexempel på en välskött häck. Man får kika noga för att se det glesa området du nämnde. Framför allt är den så tät och fin.