Drömmar tankar och citat.
Hej på er!
Vi bor i zon 3-4:
Tänkte dela med mig lite av tankar och favoriter som jag önskar ha i min trädgård så småningom.
H som i Humle:
" Humlen klättrar så vild och så tokig, slår knut på sig själv och blir alldeles krokig
Den håller sig fast i minsta grej och om jag satt still tog den nog tag i mig.
Den slingarar och växer sommaren lång och vårt parasoll blev en hel humlestång.
Sen får den kottar, ljusgröna fina, dom brukar jag hänga i öronen mina"
P som i Pion:
" Tänk vad jag skulle vara glad om jag fick bo på pionens blad.
Då kunde jag sitta alldeles nära och titta och lukta på allt det skära"
L som i Lavendel:
" På väldoft kunde jag kanske bli rik om jag hade en liten Lavendel-fabrik,
där påsar av blommor stoppades fulla och jag finge hjälp av Inga och Ulla.
Sen säljer vi påsar med ljuvliga dofter att lägga i lådor bland linnen och kofter"
D som i Daggkåpa:
" En Daggkåpa ville jag vara och bära daggpärlor klara i kjol så fin med uddig kant
- det skulle allt vara fasligt grant! "
Ä som i Äpple:
" Ett Äpple hänger i trädets grönska. Vad kan man mera önska?
Jo kanske att det till marken vill falla, då skulle jag göra en paj falleralla."
N som i Nyponros:
" Nyposkär, Nyponros
nyponsoppa, nyponmos.
Nyponflicka, nypondricka
nyponte och nyponhicka…
Det första jag såg när jag väcktes av solen
var Nyponrosen i glaset på stolen.
Detta var delar ur Lena Andersons "Majas Alfabet"
Alla dessa delar vill jag ha i min trädgård, dock får nyponrosen representera en Röd doftande långlivad vacker klätterros av något slag. Tips någon???
Annat som inte fanns med i boken att så härligt få citera är bla:
Rabarber, Ranunklar, och såna som ser lite samma ut fast det är inte bollar utan mer som en vanlig blomma…….jättevackra och sköra…..ärsch då kommer inte på namnet nu, för två timmar såg jag en och kom på namnet hur lätt som helst…..jaja….
Lite häckar här och där och det lutar lite åt grön (är det vanlig då kanske) bok och lite åt syrener. Kanske blir det både och. Mycket ljusgrönt och mycket vitt. Lite färgklickar här och var som ex rosorna. Jag vill ha en stilren fast romantisk trädgård. Kanske låter konstigt men sån är min stil……..rent avskalat men ändå med det mysiga runt knuten.
Smultron och Jordgubbar, Vitt Magnoliaträd ja hjälp det finns mycket man vill göra.. Det svåra är att få en balans i blomning käns det som……..en riktig balansgång.
Finns inte några smidiga listor någonstans på vad som blommar maj-juni juni-juli juli-aug aug-sep……..ja typ så, någon som vet???
Ja tack för att ni delade lite av mina tankar och drömmar….
/Lillhumlan.

Oj som det blev. En enda stor matta av all text……så skrev jag inte inlägget. Hoppas att ni orkar er igenom ändå……vad synd.
/Lillhumlan

Majas alfabet har jag läst och sjungit för mina barn…..Man kan riktigt känna smaken och dofterna MUMS! JAG VILL HA JORDGUBBAR NUUUUUU

Humle kan inte slå knut på sig själv eftersom den bara slingrar medsols. Nästan alla växter är endera väster- eller högervridna. Några enstaka växter kan slingra åt bägge hållen men det rör bara parasitiska växter som t.ex. nässelsnärjan. Dssa saknar klorofyll och har inte nytta av solen utan växer mot sin värdväxt.

Du får inte ta på sånt allvar Björnen, det är ju ur en barnbok……mest bara mysigt och för barnen så är det nog ett enda myller och kringelikrokar och spiraler i just en humle….se charmen och njuuuuut av att det snaaaaaaaaart är vår. Här har solen lyst hela dagen, i en rabatt jag gick förbi på lunchen var det fullt av knoppar härligt. Vist kanske inte tidig vår kan man tycka, men det verkar få bli så i år….jag är bara glad åt det.
Vi ses!
/LIllhumlan

jag meeeeee´!! Nuuuuu

Jovisst förstår jag att det är bara en text som inte alltid stämmer riktigt med verkligheten.
Men jag kunde inte låta bli att peta in lite korrekt fakta ändå. Min filosofi är ju att lära mig och försöka lära andra och där är växterna och naturen den riktiga drivkraften för allt liv som inte vi får förstöra.

Kloka ord. Jag förstod nästan det…… Ett litet eko system ska ju också skapas här i huset i form av en kompost, får se när vi drar igång det projektet. Kommunen håller på att dra igång liknande…. vi ska slänga allt matavfall i vissa papperspåsar som de sen komposterar…..smart och bra. Vi ska hänga på.
/Lillhumlan
Åhhh vad det rycker i "trädgårdstarmen". Nu längtar jag till våren och att få vara i min trädgård.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk